Trippelt så bra på Latitud

Se artisterna – riktigt nära. Latitud 57 satsar stort inför årets festival och utökar tillsammans med Stadsmagasinet antalet LED-skärmar från en till tre. Det gör också att företagen får ännu större chans att synas med sina egna LED-spotar!

B41A8898

Christian Åberg, festivalgeneral på Latitud 57 och Alexander Carlsson, vd på Stadsmagasinet, berättar att samarbetet inför årets musikfestival har utökats rejält. En LED-skärm nere på Latitud 57-området blir tre i år. – Vi ansvarar redan för ett stort LED-skärmsnätverk i Oskarshamn, bland annat LED-skärmen på Folkets park, så det här passar oss bra, säger Alexander Carlsson.

Två festivaler i rad med lapp på luckan – 9 000 besökare varje gång. Latitud 57 har blivit en festival att räkna med, även nationellt. Årets toppnamn bland artisterna är inte heller fy skam. Europe, Backyard Babies, Niklas Strömstedt för att nämna några.
– Lyssnade på Europe mycket när jag var hårdrockare på 80-­talet, särskilt låten The Final Countdown, så det ska bli riktigt roligt att få se dem live! De gör bara tre sverigespelningar, varav en i Oskarshamn, säger festivalgeneralen Christian Åberg.
Den här gången kommer publiken dess­ utom få komma riktigt nära. Festival­ ledningen har utökat samarbetet med Stadsmagasinet, som ju inte bara sysslar med tidningsproduktion utan även äger och säljer på LED-­skärmarna i Folkets park, ICA Maxi, Flanaden och Gallerian. En LED­-skärm blir tre nere på Brädholmen: en vid Stora scenen, en vid Lilla scenen och en på mixtornet (ungefär i mitten, framför Stora scenen och bakom publikhavet).
– Vi vill att alla ska se vad som händer på scenen, även de som står lite längre bak. Närheten till artisterna blir en helt annan och likaså konsert­ upplevelsen, säger Christian Åberg.
När artisterna inte spelar, visas LED­-spotar från företagen i kommunen. Det är här Stadsmagasinet kommer in. Vd:n och försäljningsansvarige Alexander Carlsson har i många år sålt LED­-spotar till företagen i Oskarshamn med omnejd. Hans två grafiska formgivare sitter redo att tillverka dem efter kundernas önskemål.
– Totalt blir det dubbelt så mycket LED­-yta nere på Latitud 57­området än vad det har varit tidigare år. Vi pratar en total yta på cirka 48 kvm där LED­-skärmen på Stora scenen fortfarande kommer vara den stora draken på 24 kvm. Det är kul att be­ sökarna kan se artisterna nu från alla håll, men även bra för företagen som annonserar, som kommer att synas på tre LED-­skärmar. Det blir helt enkelt mer för pengarna för alla.

Text: Kristin Ekstrand
Foto: Albert Chalmers

Årets startfält 8-9 juli

• Europe
• Niklas Strömstedt
• Måns Zelmerlöw
• John de Sohn
• Backyard Babies
• Mollie Lindén
• Frida Öhrn
• Peace and Love Orchestra
• Sean Banan
• Annika Herlitz ”Frost-Elsa”
• Elin Namnieks
• Fake
• Andero & Pinar

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.