Knopjakt med förädlat virkeslass

Utan någon som helst båtbyggarerfarenhet började Jerker Bergkvist tillverka sin egen lilla motorbåt i trä. Förutsättningarna var att bygga helt utan ritning, enkelt och lättdrivet. Resultatet överträffade alla förväntningar.

Hela familjen gillar att åka snabbt och flatbottnat. Jerker tillsammans med yngsta dottern Tea, sambo Anne samt äldsta dottern Lova.

Med sitt – minst sagt – kantiga linjespel och sin relativt stora utombordareär detta ett ekipage som väcker en hel del uppmärksamhet i skärgården. När den klinkbyggda ekan sedan börjar närma sig 40 knop med en lång vattenkaskad efter den ylande motorn är det få ägare av mera traditionella motorbåtar som inte får något undrande i blicken.
– Den går egentligen ännu fortare. Men eftersom botten är i stort sett helt platt räcker det med små krusningar på vattenytan för att båten ska börja studsa nästintill okontrollerbart i de hastigheterna, förklarar Jerker leende.
Båtbyggarprojektet började med ett lass furuvirke från brädgården och en idé om att kunna åka fort och billigt med enkla medel. Inspirationen hämtades bland annat från filmer på nätet, på så kallade Dinghy Race, där tokiga australiensare tävlar i grunda vattendrag med flatbottnade aluminiumbåtar.
– Att bygga flatbottnat var en självklarhet. Dels för att få båten mera lättdriven, dels för att jag inte hade några mallar eller annan utrustning för att bygga ett V-bottnat skrov.
Den färdiga båten liknade mest av allt en traditionell insjöeka, om än något överdimensionerad på alla håll och kanter. När en 25-hästars utombordare införskaffades var det många som frågade sig om det verkligen skulle fungera. Även Jerker tvivlade.
– Jag byggde ju på känn och hade ingen aning. För säkerhets skull skaffade jag även ett par åror… Det visade sig dock fungera utmärkt och styrkt av framgångarna inleddes nästa steg i projektet. Till förra sommaren hittade Jerker en fyrcylindrig Mercury på 50 hästkrafter från slutet av 70-talet. I skick som ny.
– Det största problemet var att få tag i en passande propeller för att inte varva sönder motorn. Det slutade med en stålpropeller för riktigt snabbgående båtar. Dessutom passade jag på att montera trimplan för att optimera gångläget!
Inför sommarens uppseendeväckande skärgårdsturer har hela botten på ekan plastats och målats med epoxi för att bli starkare och mera stryktålig.
– Tidigare har jag varit lite rädd att botten skulle spricka när det började studsa i hastigheter över 30 knop. Nu lär det inte vara några problem. Det är bara att gasa och hålla tummarna för nya toppnoteringar..!

Text och foto: Mikael Bergkvist

JERKER BERGKVIST
ÅLDER: 44 år
FAMILJ: Sambo Anne samt barnen Lova, 15 år och Tea, 13 år
BOR: I Skarpnäck utanför Stockholm. Kommer ursprungligen från Oskarshamn.
GÖR: Egen VVS-firma
SYSSLAR MED PÅ FRITIDEN: Båtar i alla former. Har, förutom den egentillverkade träbåten, en Anytec 750 med en 350-hästare, en vattenskoter som har byggts om för utombordare samt en nyligen införskaffad Marino Swing som ska renoveras.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.