Ståtlig byggnad i ursprungsskick

När det ståtliga tegelhuset invigdes i december 1906 fick oskarshamnarna äntligen en byggnad värd namnet som slutstation på järnvägssträckan Nässjö – Oskarshamn.

Den ursprungliga stationen var en enkel träbyggnad som låg längs med spåren och var placerad där pizzerian numera ligger.

Sträckan, på totalt 148,4 kilometer, hade då trafikerats sedan 1874 av bolaget NOJ – Nässjö Oskarshamns Järnväg. Det främsta syftet med järnvägen var att frakta virke och sågade trävaror från de småländska skogarna till hamnen.
– Redan när trafiken inleddes på järnvägen fanns det en äldre stationsbyggnad i trä som låg längs med spåret. Ungefär där pizzerian ligger idag, berättar Thomas Gren som är väl insatt i stationens historia.
I takt med att ytterligare stationer växte upp längs med spåret ökade också avundsjukan. I Berga och framför allt Hultsfred uppfördes betydligt större och vackrare stationsbyggnader.
– Bakom Hultsfreds station stod stockholmsarkitekten Georg A Nilsson som även hade gett upphov till ett antal vackra skolbyggnader runt om i Sverige. Han kontaktades för att rita Oskarshamns nya järnvägsstation, förklarar Thomas Gren.
Resultatet blev en något ovanlig lösning med en så kallad säckstation som placerades i slutet av spåren. Med sin sockel i grovhuggen granit från Vånevik, röda tegelfasad och stiliga utsmyckningar i form av bland annat kolonner vid entrén och reliefer på väggarna rönte stationshuset stor uppmärksamhet vid invigningen.
– Byggnationen pågick mellan 1904 och 1906 och även om det fanns en del synpunkter under resans gång var nog de allra flesta överens om att Oskarshamn fick en väldigt ståtlig station. Stilen betecknades av vissa som förfunktionalistisk, berättar Thomas Gren och tillägger samtidigt att den gamla trästationen också fick nytt liv.
– Den köptes av Edvard Källström, konstnären Arvid Källströms pappa, och flyttades till Sörbo där den blev båtbyggeriverkstad innan byggnaden brann upp 1915 och verksamheten flyttades vidare till Månskensviken i Oskarshamn.
Sin absoluta glansperiod hade järnvägsstationen i Oskarshamn under första hälften av 1900-talet då den trafikerades livligt av såväl gods- som persontrafik. Något som bidrog ytterligare till att mycket människor rörde sig i stationsområdet var den reguljära ångbåtstrafik som anlöpte Oskarshamn fram till 1949. Sedan 2004 är stationen byggnadsminnesförklarad.
– Det har medfört att en stor del av järnvägsstationen, både interiört och exteriört, är bevarad i ursprungsskick, konstaterar Thomas Gren nöjt.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Arkivbilder