Företag bidrar med 26 000

I år får Majblommans lokalförening i Oskarshamn ett extra tillskott i kassan genom de lokala företagen. Närmare bestämt 26 000 kronor i fysiska pengar och gratis marknadsföring året ut i KreParts kanaler.

Det är KrePart, genom sitt varumärke Stadsmagasinet, som tillsammans med 51 lokala företag bestämt sig för att ge föreningen en extra skjuts i kampen mot barnfattigdom i Oskarshamn.
– Ändamålet är självklart. Barn ska ha det bra, så enkelt är det. Den traditionella majblommeförsäljningen ger varje år en stor summa pengar till förmån för detta. I år kände vi att Stadsmagasinet också kunde göra en insats, säger Alexander Carlsson, vice vd på kommunikationsbyrån KrePart. På så sätt får Majblommans lokalförening i Oskarshamn ett större bidrag även efter att majblommeförsäljningen är slut. Skolelevernas engagemang bidrar varje år med cirka 160 000 kronor till utsatta barn i Oskarshamn. Det innebär att föreningen kan hjälpa runt 150 barn med pengar till exempelvis kläder, avgifter till fritidsaktiviteter, barnkalas, cyklar, simskola och julklappar. Framför allt är det barn till ensamstående föräldrar.

Nu får föreningen ett extra bidrag genom Stadsmagasinet och 51 lokala företag, som alla vill stödja majblommans verksamhet. 26 000 kronor som oavkortat går till utsatta barn i Oskarshamn.
– Det är helt strålande förstås. Nio procent av alla barn i Sverige lever under knappa ekonomiska förhållanden och så är det även i Oskarshamn. Pengarna vi får in genom majblommeförsäljningen täcker inte det stora behov som finns och just därför är gåvor från företag väldigt värdefulla. Det gör att vi kan säga fler ja till behövande barn i Oskarshamn, säger Carita Lidén, ordförande i föreningen.

För att göra saken ännu bättre, kommer Majblommans lokalförening få gratis marknadsföring i både Stadsmagasinet och på LED-skärmarna runt om i staden under resten av året. Detta som en del i KreParts kampanj med företagen.
– Det handlar om ett marknadsföringsvärde av drygt 100 000 kronor. Marknadsföringen syftar till att påminna både företag och privatpersoner att de faktiskt kan bidra till Majblomman hela året, säger Alexander Carlsson. Se vilka företag som är med och stöttar i KreParts majblommekampanj i Stadsmagasinet på uppslaget efter denna sida.

 

STORT STÖD
Även Oskarshamns stadslopp, ett välgörenhetslopp som arrangeras av Länsförsäkringar Kalmar län, har Majblommans lokalförening som ändamål. Förra året inbringade loppet 65 575 kronor och förhoppningen är att samla in motsvarande summa till Majblomman i sommar. Pengarna möjliggjorde mycket efterfrågade sommaraktiviteter för barn som annars inte skulle åkt någonstans på sommaren. Stadsmagasinet är mediapartner till stadsloppet och står för marknadsföringen.

 

Text & foto: Kristin Wennerström