Fortsatt färjetrafik med erfarna kaptener

Han har gått genom Nordostpassagen ett antal gånger. Nu väntar betydligt lugnare vatten för Måns Larsson som är ny skeppare och kapten på MS Solsund. Den 14 juni börjar sommarens reguljära färjetrafik mellan Oskarshamn och Byxelkrok.

Tillsammans med kollegan Daniel Arnesson tog de ett snabbt och hastigt beslut tidigare i våras om att bli nya ägare till Ölandsfärjan. MS Solsunds förra ägare var på väg att sälja båten till Kap Verde när de båda sjökaptenerna, med hemvist i Kalmar respektive Böda, fick kännedom om den pågående affären.
– Många med oss är överens om att det ska finnas en färjeförbindelse mellan Oskarshamn och Byxelkrok. MS Solsund har anpassats efter rutten under flera år och vi bestämde oss för att agera snabbt innan båten såldes vidare, berättar Måns. Tillsammans med Daniel har han under många år arbetat på rederiet Viking Supply Ships med tuffa uppdrag till sjöss utanför bland annat Kanada, Alaska och Ryssland. Köpet av MS Solsund och färjetrafiken mellan Oskarshamn och Byxelkrok är ett sätt att minska de långa resor som jobbet hos Viking Supply Ships medför.
– Tanken är att så småningom kunna jobba nästintill halvtid med Ölandsfärjan och vara mer på hemmaplan, förklarar Måns.

Sedan affären blev klar har han varit tjänstledig för att göra MS Solsund redo för sommarens turer. Färjan har varit på varvet för översyn och bottenmålning och motorerna har servats.
– I övrigt kommer vi att rusta upp båten efterhand. Såväl interiört som maskinmässigt. En förhoppning är att så småningom kunna byta till lite större motorer för att korta restiden till under två timmar. Det skulle medföra att färjan blev ett ännu mera attraktivt alternativ för de som kommer med bil norrifrån och ska till norra Öland. I sommar kommer MS Solsund att trafikera Oskarshamn-Byxelkrok från den 14 juni till 31 augusti enligt en helt ny tidtabell. De ändrade resrutterna innebär bland annat att de som åker från Byxelkrok till Oskarshamn ska kunna få en heldag på fastlandet. Likaså passar det bättre för de som vill göra en övernattning på Öland.
– Vi har helt enkelt anpassat tidtabellen efter olika önskemål som vi har fått. Därför har vi även planer på att sätta in extraturer i samband med Ölands Skördefest i slutet av september, förklarar Måns.

I likhet med tidigare år kommer det att finnas enklare förtäring ombord. MS Solsund har även rättigheter för öl och vinförsäljning.
– Tanken är att också titta på hur detta skulle kunna utvecklas ytterligare i framtiden. Vi har även planer på att inleda samarbete med hotell och restauranger på såväl Öland som i Oskarshamn för att så småningom kunna erbjuda olika paket med övernattningar.

Men nu är det först och främst premiärsommarens turer som väntar med Måns och kollegan Daniel Arnesson vid rodret.
– Det ska bli väldigt kul. Nu håller vi tummarna för vackert väder, säger han leende.

 

MS SOLSUND

• Byggd 1969 i Norge
• Kom till Sverige runt 1990 och började trafikera Västervik – Byxelkrok
• Köptes av Håkan Ottosson runt 1998 och trafik inleddes på sträckan Mönsterås – Borgholm innan färjan flyttades till Oskarshamn och började trafikera Byxelkrok 2004
• Förlängdes och byggdes om 2005. Färjan är i dag 50 meter lång och nio meter bred
• Kan ta cirka 25 fordon på bildäck samt motorcyklar, mopeder och cyklar
• Drivs av två Scaniadieslar på cirka 250 hk vardera. Marschfart cirka 10 knop
• Restid enkel rutt cirka 2 timmar och 20 minuter
• 2018 hade MS Solsund 16 244 passagerare och närmare 3 800 bilar
• Årets tidtabell startar 14 juni och pågår till och med 31 augusti. Läs mer om avgångstider på här!
• Planering pågår för extraturer under Ölands Skördefest, 25–29 september

Text Mikael Bergkvist
Foto Curt-Robert Lindqvist