Skarpsynt Superföretag blickar framåt

Kvalitativ synvård, värde för pengarna och ett oslagbart utbud av bågar och kontaktlinser. För andra året i rad har Specsavers i Oskarshamn blivit utsedda till Superföretag av Veckans Affärer.
– Våra framgångar handlar i mångt och mycket om att vi har roligt på jobbet!

De båda franchisetagarna Patricia Stavervik och Jenny Solberg kan nöjt konstatera att Specsavers i Oskarshamn ständigt växer och utvecklas. Vilket inte minst Veckans Affärers utmärkelse är ett tydligt bevis på.
– Det visar att vi är ett friskt och expansivt företag. Utmärkelsen bygger på ett antal olika parametrar där vi har presterat väldigt bra under en längre tid, förklarar Jenny Solberg.

Hon klev in som delägare för tre år sedan. Men har jobbat på Specsavers sedan butiken startades av Patrica Stavervik 2008.
– Att få in Jenny som delägare var ett jättelyft. Vi kompletterar varandra mycket bra. Hon är en duktig och strukturerad optiker. Även om vi är olika så strävar vi åt samma håll, säger Patricia som själv är i slutfasen av sin magisterexamen till optometrist.

Trendriktigt och traditionellt. Carina Magnusson och Leonard Stavervik kan erbjuda moderna bågar från ett 40-tal olika leverantörer.

Det innebär att hon inom kort kan utföra mer kliniska ögonhälsoundersökningar och har till exempel dropprätt för grundligare utredningar av barns syn.
– Det är undersökningar som tidigare bara har gjorts av ögonsjukvården. Nu har även vi den kompetensen, förklarar hon.

Sedan Specsavers etablerades i Oskarshamn har utvecklingen gått spikrakt uppåt. Med dagens totalt åtta anställda, varav fyra optiker, erbjuds ett komplett utbud av optikertjänster. Från undersökning av syn och ögonhälsa till utprovning av passande glasögon och linser samt ett brett sortiment av bågar.
– Vi brinner verkligen för allt som har med ögon att göra. Bland personalen finns en rad olika specialiteter när det gäller exempelvis ögonbotten och skelningar, förklarar Jenny Solberg.

Den starka expansionen har medfört att Specsavers i Oskarshamn ligger näst högst avseende lokala marknadsandelar inom hela kedjan i Sverige.
– Det är ett kvitto på att vi bryr oss och ser vikten av bra kundservice. Förutom att erbjuda bra produkter till bra priser är vår målsättning att vara en professionell optiker med trevligt kundbemötande. Har vi roligt på jobbet trivs även våra kunder hos oss, konstaterar Patricia Stavervik och Jenny Solberg leende.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist