Bra omdömen ett gott betyg

Kedjan Svensk Fastighetsförmedling har med sina 230 ­bobutiker i Sverige, ett högt omdömesbetyg över hela landet.
– Vi har nästan full pott, 4,8 av totalt 56 000 omdömen sedan starten för ett par år sedan, berättar Olof Widaeus, regionchef på Svensk Fastighetsförmedling.

Att Svensk Fastighetsförmedling valt att samarbeta med just Reco är ingen slump utan ett väl medvetet val.  

– De mäter på de parametrar som vi tycker är viktiga. Andra fördelar för oss är att vårt samarbete med Reco blir ett sätt att hjälpa våra kunder till en trygg affär. Det bygger på vår ambition med affären att ha nöjda kunder, både som säljare och köpare, förklarar Olof Widaeus.

Att köpa och sälja en fastighet är för de flesta inget man gör särskilt ofta. 

– För många handlar om deras livs största investering. En bostadsaffär gör du kanske första gången när du ska flytta hemifrån och nästa gång kanske när du flyttar ihop med en partner. Sen är det ganska lugnt under många år. Det gör det svårt för kunden att värdera mäklaren och veta vad man ska titta på då erfarenheten som kund blir begränsad, berättar Olof Widaeus. 

Vid en fastighetsaffär köper du en tjänst av mäklaren, en person, vilket kan vara svårt för kunden att bedöma på förhand, allt från förtroendet för mäklaren till vad som händer i processen. 

– Allt från kundupplevelse till leverans är viktigt för kunden. Mäklaren blir nyckeln till en lyckosam affär, som ska leverera en hög och trygg tjänst med bästa möjliga slutpris. Det handlar om mäklarens oberoende att agera för båda parter, dels uppdraget åt säljaren att nå det pris säljaren vill ha, och dels att kunden har förtroende för mäklaren och känner att den är duktig och levererar, konstaterar Olof Widaeus.

Viktigt med referenser

Genom samarbetet med omdömessajten Reco hjälper Svensk Fastighetsförmedling kunden att bedöma mäklaren objektivt. 

– Vi tror att det är viktigt för kunder att ha referenser från tidigare kunders affärer, när man ska göra sitt val av mäklare. Därför har vi valt en oberoende leverantör som också validerar och sätter omdömen i en ranking. Har du som mäklare många och höga betyg så påverkar det förmodligen valet av mäklare om du jämför.

För Svensk Fastighetsförmedling är det viktigt att vara öppna och transparenta. 

– Därför är det särskilt bra att vi inte är avsändaren för omdömet utan att det är en extern aktör. Bostäder är en extrem sällanköpsprodukt och då är kundomdömet oerhört viktigt. Vi är glada även för de kunder som tar sig tid som eventuellt är besvikna eller missnöjda. Det höjer vår kundtrovärdighet att ha några som kanske inte sätter toppbetyg utifrån olika aspekter. Det visar på en viktig transparens, förtydligar Olof Widaeus.

Tävlar i kundnöjdhet

När Svensk Fastighetsförmedling började arbeta med Reco för några år sedan var det många mäklare som tyckte det var lite obehagligt att bli bedömda. 

– Nu har man förstått affärsnyttan i det och är istället väldigt stolt över sina omdömen. Det handlar ju lite om att tävla i kundnöjdhet och det är fantastiskt att det går. Vi delar själva ut ett årligt pris till den verksamhet som har högst kundnöjdhet i hela kedjan. För oss är det som vårt eget Jerringpris, en eftertraktad utmärkelse att hugga och som bygger på kundens upplevelse.

Vad kännetecknar de mäklare som toppar Recos listor enligt dig?

– Noggrannhet. Att mäklaren är duktig i leverans hela vägen genom affären. Det dyker inte upp några överraskningar längs vägen och mäklaren är tydlig, lyssnande och 100 procent dedikerad till sitt uppdrag, beskriver Olof Widaeus. 

Snittbetyget på 4,8 för hela kedjan är Olof är mycket nöjd med.

– Med det betyget vet vi att en stor andel av kunderna gör tummen upp för oss och det känns riktigt bra. Vi vill överträffa kundens förväntningar och det här blir för oss ett svar på att vi lyckats, konstaterar Olof Widaeus.