Epadrottning i ombyggd King Cab

Att köra moped var aldrig något alternativ. Tove Magnusson bestämde sig tidigt för att i stället skaffa Epatraktor till 15-årsdagen.

– Jag hade äldre kompisar som körde och tyckte det verkade häftigt med både bilarna och sammanhållningen.

Det är något som 17-åriga Tove knappast är ensam om. Sedan de tekniska kraven för ombyggnation av vanlig bil till A-traktor, som är det egentliga namnet på de nybyggda Epatraktorerna, förenklades har intresset formligen exploderat. Bara i Kristdala, där Tove bor, finns minst fem Epatraktorer till.

– När vi träffas spontant, bland annat på parkeringen vid handelsområdet i Oskarshamn, brukar det komma folk från de flesta småorter häromkring och även Mönsterås och Vimmerby. Då kan det vara uppemot ett 20-tal bilar totalt, berättar hon.

Även om det numera byggs A-traktorer av ett flertal olika bilmärken utmärker sig Tove med sin stora, klarblå och fyrhjulsdrivna Nissan King Cab. Som nybliven 15-åring hade hon först en ombyggd Volvo 940. Men när hon fick möjlighet att ta över farfars avlagda pickup och med hjälp av pappa Morgan förvandla den till en Epatraktor efter egna idéer och tankar var det ingen tvekan.

– Som tjej känns det coolt att köra en lite större och tuffare bil, framhåller hon.

Inredning värd en drottning

Toves King Cab, eller Queen Cab som hon själv har döpt om den till, saknar inga av de klassiska Epa-attributen: Här finns doftgranar i mängder och även den modernare varianten Poppies med lysande fästplatta. Likaså effektfull kupébelysning med hjälp av ledslingor, omlackade inrednings-detaljer, massor av positionsljus på väl valda platser av karossen, rejäla extraljus samt stora klistermärken med ironiska budskap. Och sist, men inte minst, en gigantisk ljudanläggning.

– Det är nog faktiskt det jag är mest stolt över med min bil. Det både känns och hörs när man vrider på lite, förklarar hon leende och visar den specialbyggda högtalarlådan med separata slutsteg som upptar hela utrymmet där baksätet tidigare huserade.

En gigantisk ljudanläggning tar upp hela baksätet.

Gemenskapen inom Epakulturen

Det finns några tjejer till i Toves bekantskapskrets som kör Epa. Men de allra flesta motorburna ungdomar är killar. Själv har hon inga problem med att skruva och meka om det skulle behövas. Något hon även är tvungen att behärska som folkraceförare. Hon läser dessutom fordons- och transportprogrammet på gymnasiet med målsättning att bli lastbilsförare när hon är klar.

– Det spelar egentligen ingen roll om det är killar eller tjejer som kör Epatraktor. Det roligaste är sammanhållningen och att vi förstår varandra när man pratar om motorer, tillbehör, musik och allt annat som hör till, säger hon.

Lika stor förståelse har Tove och hennes kompisar däremot inte mött från de som är oinvigda i Epakulturen. Ofta får Epatraktorägarna höra att de är bromsklossar i trafiken och att de stör och skapar oordning med sina bilar och stora ljudanläggningar.

– Det gnälls väldigt mycket bland vissa människor. Men så länge vi själva vet att vi inte gör något fel så får man försöka att inte bry sig så mycket, konstaterar hon uppgivet.

Framtiden hägrar

Om knappt ett år fyller Tove 18 år. Även om hon då med visst vemod kommer att lämna den speciella Epaepoken och allt vad den har medfört, hägrar redan körkort och vanlig bil.

– Jag har faktiskt redan köpt min drömbil och börjat övningsköra, avslöjar hon och gläntar på garagedörrarna som döljer hennes nya ögonsten – en Chevrolet Corvette C4 från -92.

Förhoppningen är dock att intresset för Epatraktorer ska fortsätta inom familjen. I samma veva som Tove blir 18 så har nämligen lillasyster Ebba åldern inne för att axla hennes mantel som Epadrottning i den ombyggda King Cab:en…

Drömbilen är redan införskaffad.

Text: Mikael Bergkvist

Foto: Curt-Robert Lindqvist

 

Tove Magnusson

Ålder: 17 år

Bor: Hus i Kristdala

Familj: Mamma Ann-Louise, pappa Morgan och lillasyster Ebba, 14 år

Gör: Går andra året på Fordons- och ­transportprogrammet med inriktning ­Lastbil på Oscarsgymnasiet

Intressen: Köra Epatraktor och umgås med andra bilintresserade, tävla i folkrace

Drömbil: Corvette C4 – ”Den är redan köpt och står i garaget i väntan på att jag ska få körkort”

För 17-åriga Tove Magnusson är det nästintill en livstil att köra och meka med sin A-traktor. Hon gillar även att umgås med andra tjejer och killar med samma intressen.

 

Toves King Cab

Motor: 2.5 TDI 4X4

Effekt: 133 hästkrafter

Speciella kännetecken: Frontbåge med extraljus och positionsljus på karossen

Ljudanläggning: Dubbla GAS Alpha 12” basar, dubbla 6,5” högtalare och dubbla diskanter samt två separata slutsteg med många watt…

 

Det här är en A-traktor

En A-traktor är ett motordrivet fordon bestående av ombyggd bil, som är inrättat att dra andra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustat med kopplings­anordning. A-traktorn ska vara ombyggd på sådant sätt att den konstruktiva hastigheten uppgår till högst 30 km/tim och endast med stor svårighet går att öka hastigheten. Begränsningen av hastigheten kan utföras både mekaniskt och elektroniskt

Den 15 juli 2020 avskaffades kravet om att bilens hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/tim vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal. Det medförde också att det blev möjligt att även bygga om automatväxlade bilar till A-traktorer.

Till skillnad från A-traktorns hastighets­begränsning var Epatraktorn istället konstruerad med ett visst utväxlings­förhållande. Sedan 1980 får inte några nya Epatraktorer registreras.

 

Vanligaste bilmärkena bland A-traktorer

1. Volvo (57%)

2. Nissan (12%)

3. BMW (5% )

4. Suzuki (5%)

5. Scania (4%)

6. Ford (2%)

7. Mercedes (2%)

8. VW (1%)

9. Audi (1%)

10. Mazda (1%)