En utsläppsfri väg mot framtiden

Förmånligt, miljövänligt och bekvämt.

Framtidens mobilitet är här med besked och elbilarna strömmar just nu in i Oskarshamn.

Våra elbilar från Volkswagen och Skoda har verkligen tagits emot med öppna armar av oskarshamnarna. Att köra på el är alltså långt ifrån ett storstadsfenomen. Folk på landsbygden har helt klart upptäckt fördelarna, säger Viktor Persson, försäljningschef på Be-Ge Personbilar i Oskarshamn, som är återförsäljare för Volkswagen och Skoda.

Att köra elbil i Sverige med tillgång till fossilfri el innebär stora vinster för miljön. Volkswagen har därtill tagit steget längre och sett till att produktionen av storsäljarna ID.3 och ID.4 är helt koldioxidneutral.

– Fabriken i tyska Zwickau drivs enbart av sol, vind och vatten. Till och med frakten till Sverige är helt och hållet klimatkompenserad, berättar Viktor Persson stolt.

Mångfaldig testvinnare

Den senaste tiden har han själv kört runt i den mångfaldigt testvinnande Skoda Enyaq iV och låtit sig imponeras av såväl den moderna drivlinan som de generösa utrymmena och den nyskapande designen.

– Skoda har gjort en otrolig resa som bilmärke. Enyaq osar kvalitet rakt igenom och efter att ha varit ute på flera långkörningar i sommar vet jag också att bilen håller vad den lovar när det gäller räckvidden på över 50 mil.

Om du ska åka så långt att du behöver ladda längs vägen planeras detta enkelt med hjälp av bilens navigationssystem. Infrastrukturen för laddning utvecklas just nu i snabb takt över hela landet med många storsatsande aktörer på marknaden.

Slår hål på skrönor

Just frågor om laddning är något Viktor Persson möter dagligen i sitt arbete. Ofta får han också bemöta diverse internetskrönor och fördomar på elbilsområdet.

– I dag går det att skaffa sig så mycket bra information på nätet, men tyvärr florerar det också missvisande uppgifter kring elbilar. Det bästa sättet för oss att slå hål på myterna är att informera sakligt om både för- och nackdelar, men framför allt trycker vi på vikten av att provköra och bilda sig en egen uppfattning. Många blir väldigt positivt överraskade av upplevelsen och upptäcker att det finns gott om både räckvidd och körglädje i våra elbilar.

Ökar tillgängligheten

Att de flesta modeller nu erbjuder dragkrok har gjort elbil till ett verkligt alternativ för alla. Miljöbilsbonusen på 70 000 kronor, höga andrahandsvärden och inte minst Be-Ges kalkyler av den totala ägandekostnaden gör dessutom att allt fler kan räkna hem det lite högre inköpspriset.

På senare tid har bilbranschen gäckats av bristen på halvledare, men Viktor Persson ger lugnande besked till den som är intresserad av att köra grönt.

– När det gäller elbilar är tillgången just nu stabil och vi har även lagerbilar för snabb leverans. Dessutom har vi bra erbjudanden på laddbox och installation i samarbete med lokala elektriker, framhåller han.

Text: Jonas Axelsson

Bild: Curt-Robert Lindqvist

 

 

För Torbjörn Gräntz och Linda Tiri är livet med elbilen Volkswagen ID.3 smidigare än de hade trott. Deras bostadsrättsförening har framtidssäkrat sin boendeparkering med sex laddplatser.

Lekande lätt laddning

Bo i lägenhet och köra elbil?

Inga problem. Torbjörn Gräntz och Linda Tiri fyller batteriet snabbt och enkelt vid en av totalt sex laddplatser på bostadsrätts­föreningens parkering.

Torbjörn Gräntz beskriver sig själv som ointresserad av bilar, men ­väldigt intresserad av elbilar. Köpet av parets Volkswagen ID.3 föregicks av mycket efterforskning från hans sida.

– När ID.3 presenterades förstod vi att den skulle passa oss väldigt bra, så vi förhandsbokade bilen från Be-Ge tidigt. Och efter provkörningen var det inget snack – den är i lagom storlek, har ett stort batteri och är fantastisk att köra, säger Torbjörn Gräntz.

Det var han som föreslog för ­styrelsen att föreningen skulle satsa på laddplatser. Med ­starka ­argument som statligt stöd på 50 procent av kostnaden och värde­ökning på lägenheterna fick han ­gehör för sina idéer. För varje ­laddad ­kilowattimme gör ­föreningen en liten vinst och förhoppningen är att hela investeringskostnaden ska tjänas in på sikt.

– Vi startar laddningen med en app och får en räkning på elkostnaden. Livet med elbil är faktiskt smidigare än vi hade föreställt oss, säger Torbjörn och Linda ­samstämmigt.

 

 

Hans Karlsson lät sig imponeras av Volkswagen ID.3 i Be-Ges bilhall.

Problemfri pendling med elbil från VW

Utsläppsfritt mellan Kristdala och Oskarshamn för 10 kronor om dagen. Hans Karlssons elbil är snäll mot både plånboken och miljön.

I dag är intresset för elbilar bokstavligen elektriskt. Men när Hans Karlsson 2015 köpte sin Volkswagen e-up! på Be-Ge Personbilar i Oskarshamn var han både ett och två steg före sin tid.

– Det var innan Be-Ge ens hade börjat sälja elbilar, så de tog hem den särskilt för mig. Egentligen känner jag mig inte som en pionjär, men när jag pratar med folk får jag ofta höra att jag är det. Jag tror starkt på att elbilar är framtiden, säger Hans Karlsson.

Efter 7 000 mil av pendlande ­mellan hemmet i Kristdala och jobbet i Oskarshamn kan Hans Karlsson glatt summera sex års problemfritt ägande.

– Eftersom jag driver ett åkeri är jag tvungen att ha koll på siffrorna. Min genomsnittliga elkostnad är knappt två kronor per mil. Jag har servat bilen för 9 277 kronor och reparerat den för noll kronor, vilket är sanslöst egentligen. De få reparationer jag har gjort beror på att jag själv har klantat mig, så de kan jag inte lasta bilen för, säger Hans Karlsson och skrattar.