Har hittat flytet på torra land

Full fart på Oskarshamn offshore race.

Från hav till land – från båtracing till banracing.
Under sommaren har Mikael Gustafsson och Cathrine Kjellgren kört flera tävlingar i Krutcupen.
– Det är otroligt kul och inte så seriöst, säger racingparet som laddar inför nästa säsong.

Benämningen Enkel Bilsport säger det mesta om vad Krutcupen handlar om. Anspråkslös och billig racing som vänder sig till alla med intresse av att ta sin bilkörning till nästa nivå.
– Det krävs bara licens, tävlingsförsäkring och viss personlig förarutrustning. Sedan kan man köra med i stort sett vilken bil som helst, förklarar Mikael.

Under tio år tävlande han i offshore-racingens kungaklass 3C och deltog i såväl SM som EM och VM. Lika länge skötte Cathrine markservicen i teamet och var under flera år delaktig i organisationen kring Oskarshamns Offshore Race. Några otäcka vurpor och krånglig logistik kring tävlingar bidrog till att båten avyttrades inför förra sommaren.
– I samma veva träffade vi Peter Wahlström och hans sambo Kari Fredheim som vi har lärt känna via båtracingen. De pratade om Krut-cupen, som var något helt nytt för oss, och undrade om vi var intresserade, berättar Cathrine.

Peter Wahlström och Mikael Gustafsson med prispokalen i Krutcupen 2021.

Från fixande till tävlande

De var båda ganska ”på” med en gång och efter att ha testat ett race under hösten var det grönt ljus. Paret köpte in sig i Wahlströms Ford Fiesta ST150 och tillsammans bildade de Team Onshore Racing.
– Även om vi bestämde oss för att hålla det på en basic nivå så blev det lite skruvande och fixande med bilen under vintern. Bland annat ny fjädring, ny differential och lite trimning av motor, säger Mikael leende.

Tävlingen går i stora drag ut på att köra så många varv som möjligt under totalt fyra timmar där team-medlemmarna avlöser varandra varje timma. Racen går på etablerade banor som exempelvis Tierp Arena, Linköpings Motorstadion Sviestad och Mittsverigebanan utanför Härnösand.
– Här finns doserade kurvor, fartrakor, chikaner och allt som hör racing till, förklarar Cathrine.
– Man är lite nervös de första varven, men sedan släpper det och man blir ett med bilen. Det gäller bara att gasa ordentligt på rakorna och bromsa så sent som möjligt i kurvorna. Och hela tiden försöka förbättra sina varvtider, framhåller hon entusiastiskt.

Peter Wahlström ger tumme upp för Krutcupen-racing.

En rejäl utmaning

Att erfarenheterna från båtracing går att omsätta på land visar inte minst resultaten från premiärsäsongen. På Team Onshore Racings CV finns bland annat två fjärdeplaceringar och en seger.
– Det har gått ganska bra. När vi vann på Mittsverigebanan hade vi dessutom snabbaste bantiden, berättar Mikael stolt.

Han beskriver banracingen som mer utmanande än båtracingen. Positionerna skiftar snabbt och det gäller att hela tiden var på topp och inte slappna av.
– Det är fight hela tiden, säger han.

Säsongen fick dock ett abrupt slut i Tierp i slutet av augusti. Redan på första varvet skar växellådan och bilen hamnade i banans betongavspärrning.
– Det var en rejäl krasch. Motorn flyttade sig en decimeter och det mesta på bilen blev skrot.

Trots detta har Mikael och Cathrine fått blodad tand och tillsammans med de övriga teammedlemmarna har jakten på en ny bil redan inletts. Om inte annat så räknar de med att stå på startlinjen när nästa säsong av Krutcupen inleds.
– Absolut! Det här är både spännande tävling och en kul social grej. Det är något som alla med bil- och motorintresse borde pröva, säger de.

Text: Mikael Bergkvist

Foto: Privat


KRUTCUPEN

Benämns Enkel bilsport och körs med ­billiga enkla bilar som gör att alla har ­ekonomi för att delta. Asfaltscupen består av fyra timmar långa race. För att inte tumma på säkerheten är minimumkrav på personlig förarutrustning hjälm, nackkrage, heltäckt klädsel och skor.

Mer info samt regler och reglemente finns på www.enkelbilsport.se