Burres unika historia om Nalle
Här är båten som varit inkallad under andra värdskriget, bogserat båtar, brutit is och fungerat som husbåt.
Det är också definitivt en ”han”.
Pappa Nalle, Birger ”Burre” Hellman, berättar i en öppenhjärtig intervju om hur ångbåten Nalle blev en del av Oskarshamns kulturhistoria.
Allt började år 1923. Då bygg- des den då koleldade Nalle på Oskarshamns Mekaniska Verkstad, eller Oskarshamnsvarvet Sweden som det heter i dag. Båten var beställd av Oskarshamns stad och behövdes som isbrytande bogserbåt. Här kunde han hjälpa till med att förtöja, bogsera, sjösätta och dra upp större skutor från grund.
Det var dock inte bara Oskarshamn som nyttjade Nalles tjänster. Under andra världskriget var han utlånad till flottan i Karlskrona och var då beväpnad med en luftvärnspjäs på fördäcket.
Efter många år av trogen tjänst såldes sedan Nalle 1965 till ett rederi i Stockholm, på grund av den då rådande varvskrisen. Några ägare senare hamnade han till slut i Köpenhamn, där Nalle fick fungera som husbåt.
Här kunde historien ha slutat, om det inte var för den lokala patrioten Burre Hellman. En sann oskarshamnare med ett hjärta som bultade för både hemstaden och båtar.
– Nalle tillhör Oskarshamns kulturhistoria. Jag var nyfiken och ville se hur han såg ut. Så en dag år 1990 åkte jag till Köpenhamn, knackade på hos konstnären och klev in. Nalle var i fint skick och till salu för tre miljoner danska kronor. Tyvärr en alldeles för stor summa, så jag åkte därifrån och bestämde mig för att glömma Nalle.
Tio år efteråt ringde en advokat till Burre Hellman. Båtägaren hade då avlidit och frågan kvarstod: Ville du köpa Nalle? Priset var då 300 000 danska kronor.
– Frågan var absolut intressant. Efter en noga övervägning kom jag fram till att Nalle hör hemma i Oskarshamn. Kontaktade vännerna Hasse Hägg och Göran ”Gösen” Nilsson som båda tyckte likadant. Jag köpte honom, bildade föreningen S/S Nalle med dem och skänkte honom till föreningen.
Den 2 april år 2000 kom Nalle hem igen. Eftersom ångmaskinen inte varit igång på 15 år och själva skrovet var i akut behov av renovering, började Burre Hellman och ett antal andra ideellt engagerade med ett ansiktslyft som skulle ta uppemot 40 000 manstimmar.
– Vi höll på i åtta-tio år med att restaurera Nalle med största hänsyn till traditionella hantverksmetoder och tekniker. Varvet hjälpte till med att få igång maskinen igen. Det viktiga var att återställa så mycket som möjligt och runt 97 procent av båten är faktiskt fortfarande original. Vårt arbete belönades sedan med en k(ultur)-märkning av Statens maritima museer.
I dag pryder Nalle Oskarshamns gästhamn, där han ligger förtöjd och minner om den epok då ångan dominerade på havet. Med sex kojar och en kapacitet på att ta emot 20 passagerare, är han ute på turer då och då. Bland annat ska han vara med på Figeholms båtklubbs 80-årsfirande 13-15 juli och Borgholms 200-årsfirande 27-28 juli.
– Vi tar ut honom på kortare turer och hoppas på flera betalande passagerare, säger Burre Hellman.
Nalle är även tillgänglig för bokade turer från företag eller sällskap.
Text: Kristin Ekstrand
Foto: Albert Chalmers
Vilken enorm tur att ” Burren ” finns just i Oskarshamn. En verklig eldsjäl för sjöfartsnäringen i staden. Jag har haft förmånen att han var en ledande person i Oskarshamns Hamn styrelse och bidrog till att hamnen är vad den är idag. En given kandidat till Årets Oskarshamnare.
Hej ! Undrar om ni vet något om de två nybyggen som Tyskland beställde av Oskarshamns varv i början av andra världskriget. Den ena hette Heimdal om jag inte minns fel. Jag tror att de såldes till Turkiska staten straxt efter kriget. Vad jag minns är att den ena av båtarna då döptes till Ödemis- Sedan finns ett annat namn i bakhuvudet på mig Trabzon, men är osäker på om det är systerfartyget till Ödemis.-
Tacksam om ni kan hjälpa mig med detta.