Coop värnar medlemmarna
Medlemsägda Coop är inte bara närmast invånarna med flest livsmedelsbutiker i Oskarshamns kommun. De verkar också för medlemmarnas skull. Bland annat genom ekonomiska fördelar, men också hälsa och ekologi ligger varmt om hjärtat.

Med kundernas välbefinnande för ögonen, har Coop satsat mycket på ekologiska varor. Något som Niclas Johansson, driftchef på Coop Oskarshamn m.o. tagit till sig även privat. Han handlar ofta ekologiskt, framför allt på frukt- och gröntavdelningen.
– Vi vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel, även lokalt. Att ha butiker på mindre orter är betydelsefullt för samhället i sig och väldigt uppskattat hos invånarna, säger Niclas Johansson, driftchef på Coop Oskarshamn m.o. som bildades 1907.
Till skillnad från andra aktörer i livsmedelsbranschen ägs Coop av sina medlemmar. Närmare bestämt av nästan 3,5 miljoner medlemmar. Dessa äger 35 konsumentföreningar. Konsumentföreningarna tillsammans äger sedan KF (Kooperativa Förbundet). Coop Oskarshamn m.o. ekonomisk förening är en av dessa och ägs av cirka 32 000 medlemmar. Föreningen driver totalt 15 butiker, varav 6 finns etablerade i Oskarshamns kommun.
– Vi verkar för våra medlemmar och står på deras sida. Det var också därför kooperativet startade en gång i tiden. Coop är en matkedja som alltid satt kundernas intressen först och vågat vara obekväm för matbranschen, säger Niclas Johansson.
Att vilja sina medlemmars bästa handlar, förutom fördelaktiga medlemsförmåner, mycket om att erbjuda bra råvaror. Råvaror som är bra både för dig och din familj. Därför har Coop satsat mycket på ekologiskt. Faktum är att Coops egna varumärke Coop Änglamark gång på gång har utsetts till Sveriges grönaste varumärke av svenska folket själva, via varumärkesstrategibyrån Differ. Ett varumärke som skapades utifrån att Coops medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter.
– Självklart lyssnar vi på våra medlemmar. Att värna om äkta råvaror går dessutom hand i hand med deras välmående. Därför är hälsa och ekologi några av våra grundstenar.
Att vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel handlar också om att ge tillbaka till samhället i sig. Det handlar inte bara om att finnas nära invånarna, utan också om att vara engagerad där man verkar.
– Vi sponsrar otroligt många föreningar, alltifrån stora IK Oskarshamn till minsta knattelaget i fotboll. Vårt resultat går tillbaka till medlemmarna i någon form. Visionen är att varje dag göra medlemsnytta som märks. Det ska bli inne att handla på Coop!
Text: Kristin Ekstrand
Foto: Curt-Robert Lindqvist
Historien bakom föreningen |
|
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!