Skobes satsar offensivt

Ny säljare. Och en ny skadetekniker. Skobes i Oskarshamn fortsätter att satsa offensivt i Oskarshamn.

b41a0930

Mindre krockskador är inga problem för den nya skadeteknikern Simon Brändström.

b41a0943

Viktor Ohlsson är ny säljare på Skobes i Oskarshamn. Här står han framför nya Volvo V90.

De nyanställda, Viktor Ohlsson och Simon Brändström, trivs redan och ser fram emot en givande tid på Skobes.
– Har arbetat som säljare ända sedan jag slutade skolan och har sålt alltifrån byggvaror till fisk. Nu är det bilar som gäller! Framför allt Volvo, men även Ford senare. Tycker om kundmötet, alla kunder har olika behov och man lär sig något varje gång, säger oskarshamnaren Viktor Ohlsson och ställer sig framför nya Volvo V90.
– Volvo är verkligen en trevlig bil att köra, stabil och säker på vägen. Med det breda modellprogrammet finns det något för alla. Själv är V90 en favorit, den nya designen på fronten är riktigt snygg, säger han.
Medan Viktor Ohlsson tar hand om kunderna som vill köpa nytt, arbetar skadeteknikern Simon Brändström inne i verkstaden med att reparera mindre krockskador. Han kommer direkt från Umeå där han hade ett liknande jobb på Volvo.
– Såg att Skobes i Oskarshamn sökte en skadetekniker. Eftersom jag och min sambo var sugna på att flytta, sökte jag. En kort tid senare ringde platschefen Johan Franzén upp och vi tog vårt pick och pack, flyttade 100 mil och nu jobbar jag här. Trivs jättebra, arbetsdagarna är omväxlande och vi är ett härligt gäng, säger han.
Anledningen till Skobes satsning är en ökning av både privatleasing och kringtjänster, så som däckhotell och bilvård. Det berättar platschef Johan Franzén på Skobes i Oskarshamn.
– I takt med att försäljningen av personbilar i Sverige ökat, har också efterfrågan på nya bilägartjänster ökat kanske ännu mer. Ett bra exempel är privatleasing. Var fjärde ny bil i år, såld till privatperson, är en privatleasing. Ledordet här är sannolikt enkelhet. Ett samlat bilägande på en och samma faktura, utan grubblerier på värdeminskningar, uppskattas hos kunderna, säger han.
Det är drygt två år sedan Skobes invigde sina nya lokaler i Oskarshamn och utvecklingen har gått spikrakt uppåt.
– Kringtjänster så som däckhotell och bilvård har blivit allt mer populärt. För att långsiktigt kunna hantera såväl försäljningsvolymer som eftermarknad krävdes nyrekryteringar. Både Viktor och Simon är unga och hungriga på den nya teknik som redan finns och den som står för dörren inom kort, säger Johan Franzén.

Text: Kristin Ekstrand
Foto: Albert Chalmers