Nya bilhallen invigd – en planlösning som välkomnar

Storsatsningen blev storsuccé. Be-Ge Personbilar i Oskarshamn har fått ett rejält ansiktslyft. Och dessutom en helt ny Skodahall!
– Det är som att komma in i en helt annan värld, säger försäljningschefen Peter Ek.

Be-Ge Personbilar har varit en stark aktör i Oskarshamn sedan en lång tid tillbaka. Satsningen på Skoda och en ny Skodahall gör företaget ännu starkare berättar försäljningschefen Peter Ek.

Om-­ och nybyggnationen har pågått sedan september och det har varit många månader med borrande och slagande. Men nu är det slut.
I slutet av januari nyinvigdes Be­-Ge Personbilar med pompa och ståt.
– Det känns fantastiskt skönt att allt är på plats. Det har verkligen blivit ljust och fräscht. Bilarna får en helt annan inramning och uppmärksamhet, säger Peter Ek när han visar runt.
Och visst har det blivit skillnad. Allt är byggt enligt Volkswagens senaste kon­cept. Nya golv, väggar, skyltar och möb­ler. Dessutom sitter säljarna numera ute i bilhallen. På så vis blir det ett helt annat, öppet landskap och säljarna är mer lättillgängliga för kunderna.
– Vi har även anställt en hallvärdinna, Therese Liljebladh, som kan ta emot kunden direkt vid entrén. Hon började i höstas och det är verkli­gen en satsning som fallit väl ut, säger Peter Ek.
Hennes uppgift är att få kunderna att känna sig välkomna och även hjälpa dem att komma i kontakt med rätt person.
– Ibland vill kunden bara titta runt i bilhallen och då guidar jag dem om önskan finns, säger hon.
Vägg i vägg med Volkswagenhallen finns den helt nybyggda Skodahallen, 350 kvadratmeter stor. Allt byggt enligt Skodas koncept.
– Här är det ännu ljusare – vitt var man än tittar. Vi visar de åtta senaste Skodamodellerna och det finns även möjlighet att köpa tillbehör. Inom kort kommer den nya Skoda Octavia och sedan Skoda Kodiaq, en ny sorts SUV som jag tror blir en riktig storsäljare, säger Peter Ek.
Den öppna andan i de nya lokalerna är en röd tråd genom hela verksamheten och därför har den långa disken vid den gamla kundmottagningen rivits. Istället har enskilda skrivbord placerats vid strategiska ställen. Allt för att göra mötet med kunden mer personligt.
– Vi har redan fått mycket positiv respons från kunderna. Även för oss i personalen har det blivit bättre. Alla inom service sitter mer samlat än tidi­gare. Vi har dessutom väldigt mycket att göra på servicesidan framöver tack vare att vi sålt fler bilar de senaste åren, så det kan bli tal om att nyan­ställa på sikt. Väldigt roligt förstås. Det är positivt hela vägen just nu, säger en glad Peter Ek.

Text: Kristin Ekstrand
Foto: Curt-Robert Lindqvist

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.