Innovativt IT-företag prisat

Årets företagare 1997, årets entreprenör 2010 och årets integrationspris 2017. Företagsandan hos Peter Ljung, koncernchef på Nordway Store, går inte att ta miste på.
Nu håller nya, innovativa idéer på att ta form på det framgångsrika IT-företaget i Oskarshamn.

Farooz Hakimi reparerar mobiler, datorer och kretskort.

– Vi ligger i startgroparna för många spännande satsningar. Idéerna har en sanslös potential, så det känns väldigt bra inför framtiden, säger han.
I april prisades Peter Ljung för tredje gången i Oskarshamn.  Denna gång var det hans integrationsarbete som uppmärksammades på Oskarsgalan. De senaste två åren har Peter Ljung nämligen integrerat fem nyanlända i företaget. En satsning han är väldigt nöjd med.
– Alla är högutbildade och med en passande erfarenhet i branschen, exempelvis hade en av våra killar huvudansvaret för IT-infrastrukturen för 40 bankkontor i Syrien och en annan var programmerare för FN. Det vore slöseri med resurser att inte ta vara på det. Sett till företagets bästa har vi ocks. haft en stor affärsnytta av dessa anställningar och vi är väldigt tacksamma för att ha fått chansen, säger han.
Nordway Store, som sysslar med bland annat molntjänster, hemsidor och rekonditionerad IT, har 24 butiker runt om i landet. Verksamheten har gått spikrakt uppåt de senaste åren och nu jobbar 13 personer på huvudkontoret i Oskarshamn.
– I november började vi titta på mindre skyltar inom digital signage, som är digitala anslagstavlor kan man säga. Lät tillverka sådana och i januari fick vi hem våra första produkter. Det är redan stort intresse och vi gjorde första leveransen för några veckor sedan, säger Peter Ljung.
De revolutionerade skyltarna passar perfekt på till exempel bilfirmor, där varje bil kan ha en egen digital pris- och informationsskylt. Den kan också användas på hotell som en välkomstskylt med en digital navigeringsbar karta över hotellet, tider för frukost/lunch eller något helt annat.
– Våra skyltar är helt unika och verkligen en het potatis just nu. Dessutom har vi lanserat en ny hemsida med e-handel och kampanjer anpassade efter medlemmar och leverantörer. All kunskap vi har fått in, både från nyanlända och svenska anställda, har möjliggjort att vi kunnat satsa och därmed växa, säger Peter Ljung.

Text: Kristin Wennerström
Foto: Curt-Robert Lindqvist