Ett lyft för verksamheten

Berggrens Däckservice breddar utbudet ytterligare. Numera ryms även en modern och komplett bilverkstad under samma tak som den välrenommerade däckverksamheten.

Linus Simonsson har lång och gedigen erfarenhet som bilmekaniker.

Sedan den 1 september är Linus Simonsson anställd som ny mekaniker hos Berggrens Däckservice. Han har både erforderlig utbildning och lång och gedigen erfarenhet från verkstadsbranschen som kompletterar den befintliga kompetensen i huset.
– Jag kommer huvudsakligen att jobba med olika typer av bilreparationer. Det handlar om allt från hjulinställningar och enklare service till större ingrepp som exempelvis kompletta motor- och växellådsbyten, förklarar han.
Berggrens Däckservice har under senare år haft en allt större efterfrågan på traditionell bilservice samt service och reparationer av luftkonditioneringsanläggningar.
– Nu var det dags att lägga i nästa växel, konstaterar vd Boris Berggren som även har investerat i ytterligare verkstadsutrustning för ändamålet.
Bland annat en ny lift med lyftkapacitet på hela fem ton.
– Nu har vi två sådan liftar. Den senaste är placerad där vi har rejält tilltagen takhöjd i verkstaden. Det innebär att vi även kan serva och göra hjulinställningar på större husbilar och andra tyngre fordon. Det är vi ensamma om i Oskarshamn, betonar Linus Simonsson.
Att Berggrens Däckservice numera erbjuder ett heltäckande utbud med både däckverksamhet som rymmer allt från försäljning till däckhotell och 24-timmarsservice samt en komplett och modern bilverkstad har redan fått stort genomslag bland kunderna.
– Det har varit en succesiv ökning av kunder under hela hösten. Många passar dessutom på att göra service och däckbyte vid samma tillfälle, säger Linus Simonsson.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist

Säkra framfarten

Mellan den 1 december och den 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas vid vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av något av fordonen.

Boris Berggren har noterat att många fordonsägare kör på sina slitna sommardäck så länge det är tillåtet för att sedan köpa nya när vinterdäckssäsongen är över.
– Det kan vara vanskligt då det är stor risk för både vattenplaning och tillfällig halka under hösten. Inte minst om mönsterdjupet börjar bli dåligt på sommardäcken. Det är bättre att lägga om till vinterdäck i god tid för att vara på den säkra sidan, säger han.
– Dessutom är det bra att köra med vinterdäcken på barmark under en period. Då hinner man rugga upp däckens yttersta gummilager så det ger bättre fäste vid halt vinterväglag.