Monera bemannar lokalt

Från knappt 20 till drygt 100 konsulter på ett år. Sedan Monera Resurspartner etablerade sig i Oskarshamn i september 2016 har bemanningsverksamheten vuxit med raketfart.

– Våra kunder har insett att vi fungerar som en förlängd arm till deras personalavdelning samtidigt som de kan fortsätta att fokusera på sin kärnverksamhet, förklarar platschef Niclas Olsson som tidigare arbetade som personalchef på Press Kogyo Sweden.
Bemanningsföretaget Monera Resurspartner startade i Västervik 2003 och där finns fortfarande huvudkontoret med Oskarshamn som filial sedan september 2016. Niclas Olsson och kollegan Hanna Hyseus betonar fördelen med att verka lokalt.
– Vi är ett personligt bemanningsföretag och vi lägger mycket tid på att lära känna våra kunders verksamheter och deras kompetensbehov. Samtidigt som det är en trygghet för våra konsulter att finnas och verka i närområdet. I de norra länsdelarna är Monera det största bemanningsföretaget och nu har vi börjat expansionen söderut. Men vi kommer även i fortsättningen att enbart vara verksamma lokalt i Kalmar län, konstaterar de.
Huvuddelen av Monera Resurspartners kunder återfinns inom tillverknings- och byggindustrin. Även tjänstemannasidan växer. Med en pågående högkonjunktur läggs fokus på att hitta matchande och kompetenta konsulter.
– Vi söker hela tiden ny personal som är intresserad av att arbeta. Att de sökande har vilja och engagemang är det viktigaste för både oss och våra kunder, framhåller Niclas Olsson.
Det faktum att en hel del av den personal som Monera Resurspartner har förmedlat till företag i Oskarshamn numera har fått fast anställning visar att man har lyckats matcha rätt personer på rätt plats. Något som i sin tur har bidragit till att allt fler kunder har insett nyttan av samarbetet.
– Vi har fått närmare ett tiotal nya kunder lokalt sedan vi startade kontoret i Oskarshamn för drygt ett år sedan, berättar Niclas Olsson.
Både han och Hanna Hyseus framhåller att det är helt kostnadsfritt för intresserade kunder att kontakta Monera Resurspartner.
– Vi åker även ut till kunden för att lokalisera vilka behov som finns. Det är först när vi inleder ett samarbete och bemannar företaget med passande personal som det blir en kostnad för kunden, säger de.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Mikaela Lindholm