Däckguru med 50 år i branschen

Det han inte vet om däck är inte värt att veta. Boris Berggren har varit verksam inom däckbranschen sedan 1969 och kan med rätta kallas Oskarshamns egen däckguru.

Boris tillsammans med sönerna Andreas och Jonathan samt mekanikern Linus Simonsson vid företagets senaste investering som är en ny och komplett utrustad däckservicebil för jourverksamheten.

– Det viktigaste för att överleva i den här branschen är nöjda kunder och det får man genom att vara ärlig. Jag varken tipsar om eller säljer några däck som jag själv inte har provkört och testat grundligt. Så jag verkligen vet vad jag pratar om, framhåller han leende.
Sin kunskap och sina erfarenheter har Boris skaffat sig den långa vägen. Som 14-åring, direkt efter grundskolan, började han jobba på Henry Larssons gummiverkstad på Dammgatan. Med både fasa och viss saknad minns han den tidens arbetsmiljö.
– Det är som natt och dag jämfört med hur vi jobbar nu. Då var man ute och skiftade däck oavsett årstid. Vi hade en vattenbalja för att kontrollera punkteringar och på vintern fick man först knacka hål på isen. Det var tufft men roligt, berättar han.
Efter lumpen fortsatte Boris att jobba på dåvarande Vulkcentralen på Kolmilevägen fram till mitten av 1980-talet då han startade Belidäck tillsammans Rolf Lindkvist.
– 1995 fick jag en hjärtinfarkt och bestämde mig i samma veva att sälja företaget till Euromaster och själv fortsätta som filialchef, förklarar Boris.
Efter knappt tio år kom han på kant med ledningen och beslutade sig för att hoppa av. Samtidigtfick han kännedom om den planerade nybyggnationen på Stensbergsvägen och hösten 2006 öppnade Boris däckföretag i eget namn.
– Jag fick vara med och påverka utformningen av lokalerna och det blev fantastiskt bra. Vi är fortfarande den enda gummiverkstaden i Oskarshamn med en porthöjd på fem meter.
Under årens lopp har det skett en rad investeringar och förbättringar. Bland annat kompletterades verksamheten med serviceverkstad och en nyanställd mekaniker under förra året.
– Det är viktigt att satsa för att var med på banan, säger Boris som har förhoppningar om att nästa satsning ska bli ytterligare lageryta för däckhotellet.
– I dag förvarar jag däck till 900 bilar och skulle behöva minst lika mycket yta till. Det är något som verkligen har ökat lavinartat under senare år.
Boris Berggren kan nöjt konstatera att båda sönerna, Andreas och Jonathan, har gått i pappas fotspår och att framtiden för familjeföretaget förhoppningsvis är tryggad.
– Det är givetvis drömmen att de ska ta över så småningom och fortsätta utveckla verksamheten, säger han.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist

BORIS SOMMARDÄCKSTIPS:
●  Kolla mönsterdjupet. Lagen säger minst 1,6 mm mönsterdjup på mest slitna stället. Man bör dock börja fundera på att byta däck redan vid tre millimeter för att minimera risken för vattenplaning.
●  Se upp så att däcken inte är snedslitna. I så fall behöver en hjulinställning göras på bilen omgående. Med tanke på vägstandard, trottoarkanter och liknande är det bra att ha som regel att göra en hjulinställning minst vartannat år för att spara på däcken.
●  Om sommardäcken börjar bli fem, sex år gamla är det troligen dags att byta. Ett tydligt tecken är om gummit blivit torrt och däcken börjar få sprickor.