Fordonsfixare som gillar utmaningar

Som boende på en hästgård behöver man givetvis en traktor. Erik Hjelm har fyra!
I fordonsparken ryms även en grävmaskin, en nyligen införskaffad skogsmaskin, flera olika entusiastbilar samt en lådbil med både motor och växellåda.

Barnen Axel och Anniella gillar att åka lådbilen som pappa har byggt. Den har både motor och variatorväxellåda från en gräsklippare.

Med ett stort leende medger Erik sin svaghet för motordrivna maskiner i allmänhet och olika typer av fordon i synnerhet.
– Och allra helst ska de inte fungera när man köper dem. Då är det dessutom lite utmaning att kunna fixa det, konstaterar han.
Ett typiskt exempel på detta är den banddrivna grävmaskin som han upptäckte på en åker för några år sedan. Erik Hjelm, som till vardags är delägare i Plåtson och även platschef för verksamheten i Oskarshamn, såg det som en möjlighet att uppfylla en pojkdröm.
– Ägaren hade lämnat den på åkern när den gick sönder ett par år tidigare och hade egentligen inte för avsikt att sälja den. Men efter viss övertalning blev det affär, berättar han nöjt.
Att den varken startade eller att växellådan till ena bandet hade rasat var inga som helst problem. Inte heller att det var första gången någonsin som han mekade med en grävmaskin. Det var snarare spännande utmaningar som satte ytterligare guldkant på tillvaron.
– Man får helt enkelt läsa på lite innan och inte vara rädd för att testa sig fram. Visst kan man råka skruva sönder något. Men det går alltid att fixa, förklarar Erik leende och tillägger att han nyligen även införskaffade en skogsmaskin – en åttahjulig skotare.
– Jag har förvisso lite skog på ägorna. Men det var nog mest en kul grej och att den fanns tillgänglig i närheten. Den fungerade dessutom redan när jag köpte den, berättar han.
För att kunna härbärgera sitt utrymmeskrävande fritidsintresse har han byggt såväl en verkstad på 100 kvadratmeter som en maskinhall på 22 gånger 12 meter på gården utanför Läckeby.
– Här fnns även plats för min Chevapickup, som jag har rostlagat och bytt motor på, min trimmade Camaro SS -69 och sist – men inte minst – min relativt nya Audi R8.
Att det blev en Audi R8 beror huvudsakligen på att motorn på Camaron är nedplockad för renovering och Erik ville ha passande ersättningsbil under tiden.
– Audin är onekligen lite udda. Det är en tvåsitsig sportbil med V8-motor som är fantastiskt kul att köra.
Även lådbilen, med både motor och variatorväxellåda, som far och son byggde tillsammans till den sistnämndes sexårsdag, huserar i fordonshallen.
– Jag tyckte det skulle vara kul att göra något speciellt till sonen som också är motorintresserad. Jag slaktade två gräsklippare för att bygga en motor som sedan kompletterades med en variator och monterades i lådbilen. Den har varit väldigt uppskattad av både sonen och även dottern som redan har börjat köra. Trots att hon bara är två och ett halvt år…
Erik berättar också om sparkstöttingen som han monterade en vespamotor på och lyckades toppa närmare 80 km/h med på den plogade byvägen vid gården. Det slutade dock med en rejäl vurpa rätt in i den intilliggande stengärdesgården och för säkerhets skull plockade han isär hela bygget. Att få göra om och tänka i nya banor är inget som dämpar glädjen att meka, skruva och fixa. Tvärtom.
– Eftersom jag mest har kontorsjobb numera är det skönt att få göra något med händerna på fritiden. Att få hålla på med mina maskiner, bilar och övriga fordon är ju dessutom det roligaste jag vet, framhåller Erik Hjelm leende.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Mikaela Lindholm

ERIK HJELM
ÅLDER: 34 år
FAMILJ: Hustru Kerstin, barnen Axel, 6,5 år, och Anniella, 2,5 år, hund och katt samt sex hästar
BOR: Hästgård på landet i Läckeby strax norr om Kalmar
GÖR: Delägare i Plåtson samt platschef för verksamheten i Oskarshamn
FRITIDSSYSSELSÄTTNING: Att skruva och renovera olika maskiner och fixa hemma på gården

CAMARO SS -69:
MOTOR: Cheva 350, Edelbrock rpm performance toppar, insug samt edelbrock förgasare, MSD elektronisk tändning.
VÄXELLÅDA: Tremec TKO600, 5 växlad manuell.
EFFEKT: 480hk.
TOPPFART: Har inte vågat prova mer än 260km/h!
ÖVRIGT: Motorn borrad 0,40, uppdateras med högkomp. kolvar samt nya stakar
och lager. Vinterprojekt blir att montera in motor, bygga nytt avgassystem, sänka bilen samt nya Forgeline fälgar.

AUDI R8 – 08:
MOTOR: 4,2 liters V8
VÄXELLÅDA: 6 växlad manuell
EFFEKT: 430hk
TOPPFART: 305km/h
ÖVRIGT: Effektavgassystem med spjäll, coilovers, Rohana 20” fälgar. Kolfibervinge ska monteras under vintern.