Inspirerande sommarträning

Sommartid är vilotid. I viss mån.
– Återhämtning är viktigt. Samtidigt mår man mycket bättre när man håller igång i lagom utsträckning. Dessutom är det kul att göra något fysiskt, säger Johanna Tydén.

Som instruktör på Friskvårds­ huset har hon sett många medlemmar som kommer till­ baka i september och har tappat det mesta av sin kondition och styrka.
– Det är jättetufft att börja om från noll igen. Många önskar nog att de varit igång med viss träning även un­der sommaren.
Johanna betonar att sommar­ träningen med fördel kan skilja sig åt från den vanliga regelbundna träningen. Den behöver varken vara särskilt ambitiös eller krävande.
– Det är bra att variera sig för att få ny energi och inspiration. Under somma­ren är det dessutom skönt att röra på sig utomhus. Att kombinera exempelvis morgonpromenader i rask takt med ett styrkepass i veckan ger en allsidig träning.

Text och foto: Mikael Bergkvist

JOHANNAS SOMMARTRÄNINGSTIPS
• Ta vara på morgonen. Powerwalka, spring, simma eller ge dig ut och vandra i naturen. Är man inte morgonmänniska så blir man det efter ett tag!

• Passa på att göra något fysiskt kul med familj, barn eller kompisar. Spela fotboll, lek kurragömma eller besök något av utegym- men i stan.

• Låt barnen lära dig flossadansen när du står vid grillen. Bra coreträning som även kan ge lite flås om man ”flossar” loss ordentligt…

• Vardagsmotionen är både nyttig och effektiv. Under sommaren finns det i regel mera tid för att cykla eller gå istället för att ta bilen.

• Se möjligheterna och ta tillvara på alla naturliga träningsredskap som du möter dagligen. Det är perfekt att göra push-ups mot altantrappan!

• Kombinera med pass eller styrketräning på Friskvårdshuset. Vi har öppet hela sommaren med ett anpassat schema. Läs mer på www.friskvardshuset.net