Uppmärksammar Döderhultarn

Thomas Gren är en av de främsta kännarna av Döderhultarn och kommer att hålla ett föredrag om hans liv och leverne i samband med jubileumsveckan inför 150-årsfirandet.

Ända sedan Thomas Gren inledde sin yrkeskarriär på Oskarshamns kommun i sluten av 1970-talet som anställd på det då nyöppnade Döderhultarmuseet har han fascinerats av den originella träskulptören.
– Under senare tid har jag blivit allt mer intresserad av personen Döderhultarn. Samtidigt var han en unik och väldigt självklar konstnär. Hans träskulpturer är igenkännande konst som ger ett tydligt uttryck för tiden han verkade i och det gamla bondesamhället.
Thomas Gren berättar initierat om Döderhultarns födelse på gården Högatorp i byn Eckerhult den 12 december 1868, hans uppväxt och skolgång i Döderhult, genombrottet efter första utställningen i Stockholm 1909, umgänget med dåtidens lokalkändisar i Oskarshamn och hans död – sittande i sin stol i den kombinerade ateljén och bostaden på Garvaregatan – på söndagsförmiddagen den 15 mars 1925.
Detta, och mycket mer, kommer han även att lyfta fram i sitt föredrag i Konsthallen på Kulturhuset den 11 december klockan 18.00.
– Det finns hur mycket som helst att berätta om Döderhultarn. Till exempel kanske inte så många vet att han hade en son tillsammans med sin särbo Klara Matilda Karlsson, kallad Mos-Matilda efter de bär- och fruktmos som hon tillverkade och sålde. Sonen Axel Robert föddes 1916 och dog endast 40 år gammal. De sista åren bodde han tillsammans med sin mamma i ett källarrum och visade sig sällan ute.
Till hundraårsfirandet av Döderhultarns födelsedag 1968 togs det fram ett särskilt frimärke med hans skulptur Fingerkroken. Något sådant är inte aktuellt i samband med 150-årsjubileet. Thomas Gren hoppas dock att många tar tillfället i akt att besöka de arrangemang som hålls under jubileumsveckan.
– Det är stadens store son som är värd att uppmärksammas, säger han.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist