Profil- och arbetskläder i unika paketlösningar

De är sedan tidigare störst på föreningssamarbeten kring kläder och skor. Nu satsar Intersport i Oskarshamn även på profil- och arbetskläder till företag. 
– Med vårt sortiment kan vi erbjuda unika paketlösningar, säger Henric Södergren.

Tankarna och idéerna har funnits länge. Och nu är tiden mogen att sjösätta den nya stora satsningen på profil-­ och arbetskläder till företag. Henric Södergren, som driver Intersport i Oskarshamn och Västervik, har nyligen utökat och inlett samarbete med bland annat Blåkläder och ProJob Workwear som leverantörer av profil­ och arbetskläder.
– Tillsammans med vårt tidigare butikssortiment med kläder för både vardag och sport täcker vi upp ett väldigt brett område och kan erbjuda företagskunderna unika och special­anpassade lösningar efter alla tänkbara behov och önskemål, säger han.

Henric Södergren.

Inom både Blåkläders och ProJob Workwears sortiment ryms det mesta inom arbetskläder och skor för en mängd olika branscher. ProJob Workwear ingår dessutom i den svenska koncernen New Wave Group AB med ett omfattande utbud av varumärken inom bland annat profil­- och sportkläder.
– På sikt innebär det ytterligare möjligheter för oss skapa ett ännu bredare och mer kundanpassat sortiment. Vi håller även dörren öppen för ytterligare leverantörer, framhåller Henric Södergren.

Han kommer själv att ansvara för Intersports satsning på profil-­ och arbetskläder och är mitt uppe i arbetet med att ta fram ett passande sorti­ment. Henric betonar att varje kund är än så länge ett vitt papper och sortimentet kommer att formas efter den enskilde kundens bransch, verksamhet och behov.
– Profil- och arbetskläder kan omfatta allt från praktiska snickarbyxor till pikétröjor eller en snygg kavaj. För mig gäller det att vara väldigt lyhörd när jag träffar nya kunder för att kunna identifiera och tillgodose deras behov och önskemål. Om det inte handlar om specifikt arbetskläder kan det vara kläder och utrustning för friskvård, förklarar han.

Genom tidigare föreningssam­arbeten kring kläder och skor har Henric Södergren en hel del nyttiga erfarenheter att ta med sig i satsningen. När det gäller profil-­ och arbetskläder är han dock något av en pionjär inom Intersport.
– Vi är än så länge den första butiken som gör detta. Intersport centralt har tillsatt en grupp som ska titta på möjligheterna att utveckla ett gemensamt sortiment i framtiden. Jag kommer att återkoppla och dela med mig av mina erfarenheter till den här gruppen.

I likhet med föreningssamarbetet kommer Intersport att lagerhålla det mest frekventa sortimentet av profil-­ och arbetskläder för snabba leveranser. Likaså har Intersport all utrustning för tryck av logotyper på kläderna och ett nära samarbete kring brodyr.
– Hela personalen är involverad i den här satsningen. Tillsammans kommer vi att kunna leverera både kläder och service av bästa kvalitet på högsta nivå, säger Henric Södergren.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist

FAKTA INTERSPORT
Ett av Sveriges mest kända varumärken med över 50 års erfarenhet av sport och sportmode och med drygt 100 butiker över hela landet. Globalt är Intersport världens största sportkedja med fler än 5 500 butiker i 44 länder. Henric Södergren tog över Intersport i Oskarshamn 2009 och driver sedan tre år tillbaka butikerna i både Oskarshamn och Västervik tillsammans med sin hustru Malin.