Kermitgrönt fartmonster redo för strippen

Det är inte mycket som återstår av det ursprungliga vedbodsfyndet. Till våren räknar Mikael Brodin att göra banracingdebut med sin Ford Escort MK2 -77 med närmare 800 hästkrafter under huven.

– Det blir spännande. Jag kanske bara vågar köra ett race, säger han leende.

Hur mycket tid och pengar Mikael Brodin hittills har spenderat på bilen vill han inte ens fundera på. Sedan  han inledde projektet 2014 har det blivit åtskilliga timmar i garaget och i stort sett varenda skruv på bilen är utbytt.

– Det är ju ett under att jag fortfarande har familjen kvar med tanke på att jag mer eller mindre har bott här tidvis. De har varit väldigt förstående under resans gång, men är väl inte riktigt lika entusiastiska som jag inför premiärturen, konstaterar han krasst.

En dröm på väg att uppfyllas

För Mikael, som till vardags arbetar med betydligt större fordon som säljansvarig på Be-Ge Lastbilar i Hultsfred, är det en dröm som är på väg att uppfyllas. Han har skruvat med bilar så länge han minns och delar garage i Kristdala med rallyprofilen Per ”Soda” Eriksson sedan 15 år tillbaka.

– Efter att främst ha skruvat med Pers rallybilar ville jag bygga något eget. Escorten stod i ett skjul här intill och det var i stort sett bara skalet kvar efter att den använts som reservdelsbil.

Tanken från början var att bygga något enkelt. Men efter att de båda garagekompisarna slagit sina kloka huvuden ihop började det snabbt spåra ur ganska ordentligt. Att det skulle bli en banracingbil stod tidigt klart.

– När jag kom över en fyrcylindrig 16-ventilersmotor med turbo och fyrhjulsdrift från en Sierra Cosworth blev det utgångspunkt för det fortsatta bygget. Jag började med att svetsa ett eget chassi efter att ha googlat mig fram till hur jag skulle göra och lagt ut alla komponenter på golvet för att få rätt mått, berättar Mikael.

Det handlar om mycket tid och pengar som Mikael Brodin har lagt på sitt banracingprojekt. Från början ville han bara ha något att skruva med. Men det spårade ur ganska snabbt.

Från första version, till utmärkelse och vidare

Efter en hel del funderande och ännu mera skruvande och svetsande stod den första versionen av Escorten klar 2018. Testkörningen av bilen gav mersmak och med detta i åtanke bestämde sig Mikael för att ställa ut den på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping.

– Det slutade med att vi åkte hem med pris i Jury’s Choice Hall B. Det kändes lite overkligt och samtidigt väldigt inspirerande.

Trots detta bestämde han sig för att plocka ned bilen samma år och i stort sett börja om från scratch igen. Orsaken var en ny motor som Mikael hade haft span på en tid.

– Det är i grunden samma motor som den tidigare. Den är byggd 2009 och är aldrig startad och körd. Enligt uppgift ska den lämna närmare 800 hästkrafter. Det kändes helt enkelt för spännande för att låta bli.

Dessvärre upptäcktes ett fel innan den ens hade monterats i bilen och motorn hamnade på verkstad i två år innan den åter levererades till garaget i Kristdala våren 2020. Under tiden hade Escorten bland annat fått ny sekventiell växellåda, ny framvagn och ny fjädring runt om för att klara motorns brutala effekt.

– Nu återstår bara lite småpill, bland annat ska vi svetsa ett nytt grenrör, innan det är dags för uppstart, berättar Mikael exalterat.

Snart dags för debut. Till våren räknar Mikael Brodin med att testa sin totaltombyggda Ford Escort med närmare 800 hästkrafter på strippen.

Grönt för eventet ”En dag på strippen”

Vad han egentligen förväntar sig av bilen när den rullas ut ur garaget till våren vet han inte. Även om Mikael har kört många olika typer av bilar har han aldrig rattat något liknande Escorten med så mycket effekt i litet format.

– Framför allt hoppas jag att det blir en rolig leksak att köra på med på bana. Planen är att debuten ska ske i Emmaboda i mitten av maj under eventet ”En dag på strippen”. Men vem vet – det kanske bara blir ett race och sedan åker den in i garaget igen. Jag har ingen aning om hur den kommer att bete sig, den kanske blir rent av otäck att köra …

Oavsett vilket kommer Mikael Brodins Kermitgröna Ford Escort att väcka en hel del uppståndelse var den än drar fram. Ursprungligen var planen att den skulle lackas i en mera diskret stålgrå färg.

– Men när allt annat började spåra ur kände jag att det var lika bra att måla den i en färg så den verkligen syns, säger han och skrattar.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist

 

Ford Escort MK2  Cosworth 4×4:

Motor: 2.0 16v cosworth

Effekt: Cirka 800hk

Växellåda: Samsonas Seqventiell

Fjädring: BIGEM

Bromsar: Porsche 996 Turbo

Styrsystem: Emtron

Turbo: Garrett GTX3582R