Populärt återbrukskoncept

Allt fler väljer att ­konsumera hållbart. Ett område där ­Busfrö Nytt & Bytt har hittat sin egen nisch.
– Det har varit succé från start, säger franchisetagare Emma Slättengren.

Nyligen öppnade den elfte butiken inom Busfrökedjan. Ett tydligt tecken på den allt större efterfrågan på begagnade kläder och heminredningsprylar. Till skillnad från de flesta andra second hand-butiker har Busfrö Nytt & Bytt ett tydligt affärskoncept och de som lämnar in kläder och andra produkter får betalt.

– Jag hade handlat på Busfrö i Västervik tidigare och visste att det fanns ett stort behov av den typen av verksamhet även i Oskarshamn. Jag trodde helt enkelt på Busfrös affärsidé kring återanvändning och hållbar konsumtion, förklarar Emma Slättengren som öppnade sin butik i maj 2019.

Tusentals inlämnare

Med facit i hand kan hon konstatera att hon hade helt rätt. Redan första dagen hade hon 80 inlämnare och hittills har Busfrö i Oskarshamn tagit emot närmare 3 500 inlämnare av dam- och barnkläder, leksaker och heminredningsprylar.

– Dessutom har vi väldigt bra omsättning på våra varor. Det är alltid folk i butiken, säger hon. 

Emma Slättengren tror att kommissionsförsäljningen är en bidragande orsak till Busfrös popularitet. Det medför att de varor som lämnas in och sedan kommer ut till försäljning oftast är av hög kvalitet och i bra skick.

– Att vi har en välkomnande och inbjudande butik där vi kan presentera våra varor på ett trevligt sätt bidrar också till många både lämnar in och handlar hos oss.

Skiftande sortiment

Bland kunderna finns såväl stammisar som turister på genomresa. Dagligen nytillkomna varor innebär att sortimentet skiftar ständigt.

 – Dam- och barnkläder är alltid efterfrågat. Handväskor är också en väldigt populär produkt. Under senaste året har vi sålt mycket funktionskläder för utomhusbruk.

Vissa av Busfrös butiker har även utökat sortimentet med herrkläder. Det är ännu inte aktuellt i Oskarshamn.

– Vi har inte det utrymme som krävs för att både ta emot och kunna presentera herrkläderna i butiken idag. Men vi får se vad som händer i framtiden. Det här är ett koncept som ständigt uppdateras och förnyas, betonar Emma Slättengren.

Text & Foto: Mikael Bergkvist

 

Nya inlämningsrutiner

För att ge kunderna en bättre butiks­upplevelse med mera fokus på exponering och säsongsbyte har Busfrö delat in året i tre tydliga inlämningsperioder.

Läs mer om de nya inlämningsrutinerna och övriga nyheter på www.busfro.se