Kunden i fokus för ny butikschef
Målmedveten, prestigelös och positiv. Johan Lövesjö är glädjespridaren som alltid sätter kunden i första rummet.
Han är också ny butikschef för Coop Flanaden i Oskarshamn.
Det känns verkligen jätteroligt att vara här. Det är en fantastiskt fin butik och medarbetarna brinner för sitt jobb, säger 51-åringen från Stockholm, som började 1 oktober.
Johan Lövesjö bor i Färjestaden och har arbetat inom livsmedelsbranschen ända sedan han muckade från lumpen som 20-åring.
– Mitt första riktiga jobb var faktiskt på Coop. Närmare bestämt på Sveavägen i Stockholm. Sedan dess har det blivit en hel del chefsbefattningar i olika butiker runt om i Sverige, men framför allt inom kooperativet.
Som liten spenderade han många somrar på Öland och det var därför självklart att köpa fritidshus på just Öland när han skaffade egen familj. Huset i Stora frö blev också permanentbostad när Johan Lövesjö och frun Ewa bestämde sig för att ta sitt pick och pack för att flytta från Stockholm 2016.
– Jag hade fått ett jobb som stormarknadschef på Coop Giraffen i Kalmar och det kändes naturligt att flytta till Öland. Året dessförinnan hade Ewa och jag fått tillökning, med lilla Ebba. Nästan 20 år efter mitt första barn, berättar han.
Småbarnsliv och engagemang
Efter en kortare sväng tillbaka till Stockholm, beslutade sig paret för att flytta till Öland åter igen och köpa ett till hus i Färjestaden 2019. Huset i Stora frö blev ett fritidshus ännu en gång.
Nu lever Johan Lövesjö småbarnslivet med allt vad det innebär. Ebba har precis börjat förskoleklass och kvällarna spenderar han ofta med ABC, 123 eller något annat som hör tiden till.
– Ebba är min högsta prioritet där hemma. Det är lika fantastiskt att skaffa barn andra gången. Nu har jag dessutom lite mer rutin och erfarenhet på området, säger han med ett leende.
– Jag är dessutom morfar till Hampus, min dotter Linnéas son. Det skiljer bara 3,5 år mellan barnen.
Lika engagerad som Johan Lövesjö är hemma, är han också på jobbet. Hans mångåriga kunskap inom branschen och även flertalet ledarskapsutbildningar, har gjort att han är säker på sin sak.
– Det viktigaste för mig är kundmötet. Att hälsa på kunden, slänga några ord och vara positiv, ger mycket. Nöjda kunder kommer tillbaka. På Coop är dessutom de flesta kunder också ägare. Det är något som både jag och mina medarbetare måste förhålla oss till.
Positivitet i fokus
Därför lägger Johan Lövesjö mycket tid på att coacha och peppa sina anställda. Komma med tips och tricks på hur man kan skapa en positiv anda i butiken.
– Det handlar om att sätta nåbara målbilder för medarbetarna. Jag är en väldigt transparent person som säger vad jag tycker. Men för den skull ser jag mig inte som bättre än någon annan. Har inget emot att plocka varor, fronta eller slänga sopor om det behövs. Jag är en glad skit som ser möjligheter i det mesta.
Nu, under första tiden som butikschef, lägger han mycket tid på att lära känna både medarbetare och kunder. Men framöver blir det även fokus på att satsa på varor som är intressanta för kunderna, ha rätt varor för rätt säsong och riktigt bra medlemspriser.
– Vi måste vara på tårna på alla plan. Se till att butiken är attraktiv och inbjudande. Kanske även ha en hel del happenings för att fler ska få upp ögonen för Coop Flanaden. Jag ser med tillförsikt på framtiden, säger Johan Lövesjö och ler.
Text: Kristin Wennerström
Foto: Curt-Robert Lindqvist
JOHAN LÖVESJÖ
Ålder: 51 år
Familj: Frun Ewa och barnen Linnéa, 26 år och Ebba, 6 år
Bor: I Färjestaden men har även sommarstuga i Stora Frö, Öland
Aktuell som: Ny butikschef på Coop Flanaden
Fritidsintressen: Idrott, båten, spela padel, renovera husen och umgås med familjen
Det visste du inte: Johan jobbade som klädesmodell för Åhléns som sexåring