Imponerande 25-årsjubilar

Allt började med att Kalle Eos och Peter Jansson sålde ­mobiltelefoner från ett garage. Nu, 25 år senare, är Telecenter AB ett teknikföretag i ­framkant inom sin bransch.
– Det är något att vara stolta över, säger företagsduon.

Faktum är att Telecenter är ett fullserviceföretag inom kommunikation och säkerhet. Brandlarm, passagesystem, inbrottslarm och kameraövervakning är några av arbetsområdena. Även fibersvetsning och kontroll av datanätverk med avancerade instrument tillhör vardagen.

– Vi erbjuder helhetslösningar inom alla dessa områden. Vi kan hjälpa till med utformning, projekteringar, teknisk rådgivning och leverans av högkvalitativa system, säger Peter Jansson, som äger företaget tillsammans med Kalle Eos, Jesper Jansson och Johan Petersson.

Verksamheten har sannerligen utvecklats sedan mobiltelefonibutiken för 25 år sedan. 

– Åren har gått väldigt fort. Det känns inte som att det var så länge sedan vi startade. Då var det bara jag och Peter, minns Kalle Eos.

De hade vid tillfället redan jobbat tillsammans i tio år på ett annat företag. Men båda kände att det var dags för något nytt och startade då Telecenter tillsammans 1997.

– Vi hyrde ett garage av Smålandshamnar och började sälja mobiltelefoner. Första firmabilen var en grön Volvo 240 kommer jag ihåg, säger Kalle Eos med ett skratt.

Ett sammansvetsat gäng. Oskarshamnsföretaget Telecenter firar 25 år i år. På bilden syns: Michael Hjelmberg, Thiago Larsson,
Robin Olsson, Wille Ekström, Jonathan Moberg Adolfsson, Niklas Persson, Bertil Dagnäs, Jesper Jansson, Fabiola Jansson,
Madelene Jansson, Christoffer Velander, Robin Nilsson, Peter Jansson, Kalle Eos, Johan Petersson, Jimmy Jacobsson och Gustav Nilsson.

Snabbväxande

Sedan dess är det mycket vatten som runnit under broarna. Mobildelen är borta och verksamheten har blommat ut till att handla om säkerhetsutrustning. I dag omsätter Telecenter 23 miljoner kronor och har 18 anställda. 

– Vi växte så mycket under en period att vi listades som Gasellföretag av Dagens industri. Det är en beteckning på just snabbväxande företag, som mindre än en procent av Sveriges aktiebolag klarar kraven till. På tre år gick vi från 3 till 15 anställda, säger Kalle Eos.

Starka partners

Ett tag fanns Telecenter på Hyvelgatan, området där Biltema i dag ligger, men sedan år 2008 är det Grustagsvägen på Västra Industriområdet som gäller. Telecenter utgår från kundens behov och har valt att arbeta med flera starka partners vars produkter företaget skräddarsyr till en vinnande helhetslösning åt kunden. 

OKG, Svensk Kärnbränslehantering (SKB), IP Only och Scania är några av de större kunderna. 

– Många uppskattar att vi har en hög kompetens på företaget med både rutinerade anställda med lång erfarenhet och unga medarbetare med kunskap i den allra senaste datatekniken. Eftersom det är avancerade saker vi sysslar med är det viktigt att jobba som ett team, med flera arbetsledare som tar mycket ansvar. Det är ingen enmansshow det här, säger Peter Jansson.

Att det är en sammansvetsad grupp på Telecenter råder det ingen tvekan om. 

– Det är fortfarande roligt att gå till jobbet efter 25 år, det säger allt. Både jag och Peter är envisa och målmedvetna som bara den, vi har alltid jobbat hårt och sett möjligheter, säger Kalle Eos.

Jesper Jansson och Johan Petersson kom in som delägare för två år sedan.

– Jag har jobbat på Telecenter i 15 år och när jag fick frågan om att bli delägare, kändes det som en bra möjlighet. Det har varit och är fortfarande otroligt lärorikt att få jobba med Peter och Kalle, och jag hoppas att jag och Jesper kan ta över stafettpinnen på ett bra sätt, säger Johan Petersson.

Text: Kristin Wennerström

Foto: Curt-Robert Lindqvist