Unika hantverk på två hjul

Oattraktiva, avställda och i vissa fall kasserade. Motorcyklarna som ingen annan vill ha får nytt liv i garaget hos Sören Ericson på Tjuståsa Racing. På vårens Elmia Custom Motor Show väckte hans unika ­skapelser stor uppmärksamhet.

Att visa upp sina motorcyklar för omvärlden var knappast något som Sören hade i ­åtanke när han 2017 satte kapen i en Yamaha Dragstar 750 för att återskapa sin ungdoms Triumph Rickman Métisse. Bygget blev dock bättre än förväntat och sedan dess har ytterligare tolv unika hojar inom ­kategorin caféracer förfärdigats helt enligt eget huvud i garaget i Tjuståsa.

– Jag har själv varit ganska nöjd över mina byggen. Samtidigt vet man ju inte vad andra tycker om dem. Så när det ringde en kille förra våren och vill komma och kolla var jag först lite tveksam, berättar Sören.

Men det dröjde inte många minuter innan han hade blivit övertygad om att avsevärt många fler borde få ta del av hans konstverk. Inför vårens Elmia Custom Motor Show i Jönköping, som är den största i sitt slag i Skandinavien med drygt 90 000 besökare, transport­erades tolv av Sörens totalt 13 byggen till en egen monter på mässan.

– Eftersom jag har hållit en ganska låg profil tidigare var jag onekligen lite byxis inför hur motorcyklarna skulle bli mottagna.

I en egen monter på årets Elmia Custom Motor Show i Jönköping visade Sören Ericson för första gången upp tolv av sina unika motorcykelskapelser.

Stor uppmärksamhet

En oro som snabbt kom på skam då besökarna flockades i montern. Det senaste bygget, eller det sista som ­Sören själv uttrycker det – en ferrari­gul Yamaha XVZ 1300 Royal Star från -96 – vann dessutom klassen Best Caféracer 2023.

– Som 74-åring känns det ändå kul att få den uppmärksamheten och kröna allt arbete jag har lagt ned på motorcyklarna med ett så fint pris, konstaterar han nöjt.

Utgångspunkten för Sörens byggen är ofta lågbudgetmotorcyklar, i vissa fall rena skrothögar, som få andra är intresserade av. Ett av undantagen är hans pappas gamla BMW R75 från -75 som Sören lyckade köpa tillbaka och sedan gav ny skepnad.

– När jag får hem motorcykeln brukar jag plocka av så mycket som möjligt tills den är nästintill ramren. Sedan sätter jag mig i garaget och ­tittar på den för att få idéer kring hur jag vill bygga. Även om alla mina motor­cyklar är caféracers så vill jag att de ska se så olika ut som möjligt.

Inget lämnas åt slumpen. Med både vilda idéer och unik hantverkskunskap får gamla standardmotorcyklar nytt liv hos Sören Ericson. Dualshockfjädring har blivit något av hans signum.

Fingertoppskänsla

Arbetet med att förverkliga dessa idéer kan inte beskrivas som något annat än ett rent hantverk med unik finger­toppskänsla. Förutom att kapa och svetsa ramen för att få det rätta stuket formar han även hela karossen från cuts till tank med hjälp av skumplast som sedan gjuts i glasfiber. Likaså är alla specialdetaljer frästa, svarvade och tillverkade i Sörens garage.

– Det mesta gör jag själv. Till och med sadlarna som jag syr i läder. Det enda jag tar hjälp med är lackeringen, förklarar han.

Motorcyklarnas otroliga finish ger bevis för att inget lämnas åt ­slumpen. Samtliga 13 skapelser är om möjligt i ännu bättre skick än när de var fabriks­nya. Även om de är registrerings­besiktigade och körklara kommer motorcyklarna inte heller att slitas på vägarna.

– Jag har lagt hjälmen på hyllan. Åldern tar ut sin rätt. Dessutom har jag problem med både nacken och ­synen så jag törs inte ge mig ut och köra.

Däremot tar sig Sören gärna tid att sätta sig mitt ibland alla sina motorcyklar för att begrunda och njuta av sina konstverk. Med förstapriset från Elmia Custom Motor Show i färskt minne kan han känna sig lite extra stolt.

– Absolut. Men nu sätter jag punkt. Det finns varken ork eller plats för flera hojar i garaget, konstaterar han leende.

Nyligen besökte kanalen Motornörd Sörens garage. Se filmen genom att söka Motornörd på YouTube.

Text: Mikael Bergkvist

Foto: Curt-Robert Lindqvist

 

Motorcyklar i förvandling

Följ Sören Ericson och ­Tjuståsa ­Racing på YouTube där hela ombyggnadsprocessen av de olika motorcyklarna är väl ­dokumenterad från ­original till unika caféracers.