Lokala smaker succé från start

Lokalproducerad frukostmat direkt hem till kundernas dörr har visat sig vara ett framgångskoncept. Local taste kan se tillbaka på ett händelserikt första år. Förutom Oskarshamn finns företaget nu på plats i flera städer.

Många trodde inte att Oskarshamnsbördige Oskar Karlsson, 30 år, och Lundapågen Alexander Engels, 35 år, skulle lyckas när de startade Local taste i Oskarshamn i september 2022. Affärsidén, att leverera frukostkassar med lokala varor direkt hem till dörren till sina kunder, ansågs möjligen kunna fungera i Stockholms mer välbärgade områden. Men definitivt inte i arbetarstaden Oskarshamn.

– Det gick bättre än vad vi trodde. Vi fick ganska många kunder med en gång, vilket var väldigt positivt. Vi lärde oss också mycket kring komplexiteten i det här. Hur fungerar det med alla leveranser, att köpa in de här produkterna och så vidare. Att faktiskt göra, det var svårare än vad vi trodde från början, säger Alexander Engels.

Tidigare kollegor

Oskar Karlsson och Alexander Engels har tidigare arbetat tillsammans på teknikbolaget Anyfin. Under fem års tid var de med och byggde upp företaget.

– Vi var en handfull anställda när vi började. Och när vi slutade var det över 200 personer som arbetade i företaget, berättar Oskar Karlsson.

Efter sejouren i Stockholm återvände de båda till sina respektive hemstäder, Oskar till Oskarshamn och Alexander till Lund. I den vevan föddes också idén om att göra lokalproducerad mat lättillgängligare för konsumenterna.

– Det landade i att vi bestämde oss för att köra det som ett pilotprojekt här i Oskarshamn. Här är det lättare att nå mindre producenter. Ifall vi lyckades här skulle det också bli lättare att rulla ut konceptet i andra städer, säger Oskar Karlsson.

Erfarenheterna och nätverken från tekniksektorn har visat sig vara en stor tillgång när de bygger upp Local taste. Kalmar och Färjestaden kom med på kartan över Local tastes upptagningsområde i mars i år. I maj var det dags för Växjö efter en första lyckad investeringsrunda, som drog in drygt 1,5 miljoner kronor. Oskar Karlsson beskriver det som att de har fått med ett gäng riktigt vassa investerare, som tror stenhårt på affärsidén.

– Det är extra kul att vi har fått med en av våra trogna kunder i Oskarshamn, Helen Lundström, som finns med bland investerarna. Den lokala anknytningen är viktig för oss, säger han och nämner att nästa stad som Local taste planerar etablering i är Jönköping.

Relationerna med kunderna och producenterna vårdas ömt. På sociala medier har Oskar och Alexander dialog med kunderna om sortimentet. Och bilder publiceras när maten hämtas upp hos de lokala producenterna.

– Vi lyfter fram och marknadsför producenterna, så att de kan koncentrera sig på att producera bra produkter. Tack vare kunderna och producenterna hittar vi vägarna framåt. Vi kommer att utöka sortimentet, men ska behålla det så lokalt som möjligt, säger Oskar Karlsson.

Olika teman

Förutom färdiga eller anpassade frukostpåsar arbetar Local taste med olika säsongsbundna erbjudanden. Inför midsommarhelgen var det möjligt att beställa midsommarlunch för hemleverans. Under två veckor på försommaren drev Local taste en pop up-butik i hamnen i Oskarshamn, där det gick att köpa jordgubbar, marmelad, kött och juice.

– Tack vare att vi har lyckats få tag på bra personal så lyckades vi med den satsningen, konstaterar Oskar.

I Oskarshamn har Local taste fem timanställda. Sammanlagt har företaget ett tjugotal timanställda. De kortsiktiga målen är att under kommande halvåret utvecklas och växa i de städer där Local taste redan finns på plats.

– Om vi på riktigt ska bygga ett bolag som verkligen kan påverka så att folk äter mer lokal mat och mer hållbart, då måste vi på sikt bygga ett stort bolag. Det är ju det som är målet. Då kan vi rulla ut det här konceptet i hela Sverige och kanske även andra marknader i utlandet. Men där är vi inte än, utan vi tar en sak i taget.

Text: Urban Löfqvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist