Skruvande avkoppling i garaget

Det handlar inte bara om banracingbilar i garaget i Kristdala. Sida vid sida med Mikael Brodins extrembygge har Per Eriksson återställt en Ford Mustang HT -65 i ursprungsskick.

Den första modellen av Ford Mustang är näst intill ikonisk i bilvärlden. När Per kom över sin drömbil för 15 år sedan var den rejält eftersatt. Sedan dess har han renoverat den kontinuerligt och numera är Mustangen i, om möjligt, ännu bättre skick än när den lämnade Fordfabriken för 55 år sedan.

– Den är inte strikt originalrenoverad. Jag har renoverat den för att kunna köra under sommaren. Även om jag har haft den inregistrerad under några år kommer den nog aldrig att bli helt färdig. Det finns alltid något att göra ännu bättre, säger han.

Sida vid sida med Mikael Brodins extrembygge har Per Eriksson återställt en Ford Mustang HT -65 i ursprungsskick.

Från Mustang till Volvo

När det inte är Mustangen som upptar hans mektid skruvar Per framför allt på sin Volvo 940 som han även tävlar framgångsrikt med i rallysammanhang. Den senaste säsongen har tävlingsverksamheten dock varit begränsad på grund av coronapandemin. Det har medfört ytterligare tid i garaget. I jiggen hänger en blästrad och grundlackerad Volvo 242 av äldre modell som ska byggas färdig med allt vad det innebär

– Så småningom har jag en vision om att även börja tävla i historiskt rally och då har jag förhoppningsvis en färdig bil att köra med, berättar han.

Fixande i flera olika former

Oavsett om det är fixande med banracingbilar, rallybilar, rena entusiastbilar eller klassiska mopeder är Per Eriksson och Mikael Brodin ense om att garaget i Kristdala fyller ett större syfte än så.

– Det är avkopplande att skruva och meka. Ett kul intresse och ett sätt att umgås, säger de.

Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist