Lätt att alltid hitta rätt

Den moderna turistinformationen är inte på samma plats hela tiden – den är överallt i kommunen.
– Vi vill träffa och hjälpa besökarna där de är. De ska inte ­behöva komma till oss, säger Johan Sjöstrand, turismsamordnare på Attraktiva Oskarshamn AB. 

Det är tredje året i rad för ­konceptet med en mobil turistinformation och det har varit otroligt uppskattat av både invånare och turister, men även näringsidkare och aktivitetsarrangörer. 

Att detta var ett vågat – men ett helt rätt, nytt grepp bekräftades av att Attraktiva Oskarshamn vann priset Sveriges bästa värdskap inom besöksservice av Visita, under premiäråret 2021. 

– Vi var tidigt ute med att ha en mobil turistinformation och idén togs emot på ett väldigt positivt sätt. Sedan dess har vi finjusterat konceptet i samverkan med besöksmålen och vi ser verkligen fram emot årets insats, säger Johan Sjöstrand och fortsätter:

– Från midsommar till slutet av augusti kommer jag och tre till att vara ute sju dagar i veckan och besöka alla besöksmål i kommunen åtminstone en gång i sommar. De större besöksmålen räknar vi med att pricka av en gång i veckan. Ibland är vi på flera ställen samtidigt.

Vädret styr

Vilka besöksmål det blir, bestäms ­veckovis och beror delvis på vädret. Är det mycket sol kanske stränder prioriteras, medan museer och andra inomhusaktiviteter blir fokus om det regnar. 

– Vi är där vi tror att besökarna är just nu helt enkelt. Och vi försöker även ge kunskap till personer som ­jobbar på platsen och på så vis göra dem till stolta ambassadörer när vi inte är där, säger Johan Sjöstrand.

Ambassadörskapet är viktigt för att besökarna ska trivas och återvända. Ett gott bemötande och en hjälpande hand när det behövs, gör stor skillnad.

– Det ger en bra känsla för ­platsen och kan leda till att fler flyttar hit. Men det är inte bara besökarna som behöver vår hjälp, även oskars­hamnarna vill ha tips på roliga sommar­aktiviteter. Så hittar du oss inte på besöksmålet – kontakta oss på telefon, mejl eller chatt. Många söker information digitalt numera och då kan vi snabbt ge tips på smultronställen, restauranger, sevärdheter eller vad det nu kan vara, säger Johan Sjöstrand. 

Missa inte heller Evenemangs­kalendern på www.oskarshamn.com, som även publiceras här i Stads­magasinet. 

Text & foto: Kristin Wennerström

 

Kontakt 

Den mobila turistinformationen nås enkelt via telefonnummer 0491-770 72 på vardagar mellan klockan 10 och 16. 

Personalen nås även på ­mejlen info@oskarshamn.com och på chatten på Instagram och ­Facebook, sök på ”Platsen ­Oskarshamn”.